De cirkel is rond voor het oer-Hollandse merk HEMA. De winkelketen breidt uit naar Noord-Amerika, de plek waar oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac bijna honderd jaar geleden het idee voor eenheidsprijzenwinkels opdeden.

Meyer en Isaac openden in 1926 de eerste vestiging aan de Amsterdamse Kalverstraat. De twee Joodse ondernemers waren directeuren-generaal van De Bijenkorf en zagen een gat in de markt voor een warenhuis voor het volk.

Voor de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam lieten ze zich inspireren door het Amerikaanse Woolworth, dat winkels had waar alleen producten voor vijf of tien dollarcent werden verkocht. Bij de HEMA waren alle spullen te koop tegen eenheidsprijzen van 25 en 50 cent.

Nu, 93 jaar en heel wat eigenaren later, waagt HEMA de oversteek naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. De stap past in de strategie van HEMA-eigenaar Marcel Boekhoorn, die de winkelketen vorig jaar in handen kreeg.

Lees meer: 7 dingen die je misschien niet weet over HEMA-koper Marcel Boekhoorn

Boekhoorn wil van HEMA een wereldmerk maken. Bij de overname noemde hij de warenhuisketen "een iconisch merk met geweldige internationale kansen". De afgelopen jaren zette het Nederlandse winkelbedrijf al de stap naar onder meer Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en het Midden-Oosten.

Boekhoorn wil de buitenlandse expansie versnellen, maar HEMA kampt met een enorme schuldenlast van honderden miljoenen euro's. Om de uitbreiding te financieren, staan de zeven eigen bakkerijen van de winkelketen in de etalage en kunnen franchisenemers HEMA-filialen overkopen.

En Boekhoorn heeft meer trucs om HEMA razendsnel op de wereldkaart te zetten. Bij de uitbreiding naar Noord-Amerika past de winkelketen drie strategieën toe, die allemaal draaien om partnerschappen met andere partijen.

1. Eigen winkels openen in Canada

Dit najaar nog moeten de eerste zelfstandige HEMA-winkels hun deuren openen in de Canadese stad Toronto. Hoe dat zo snel kan? Door met lokale partners in zee te gaan.

Hoe die samenwerking er precies uitziet, maakt het bedrijf niet duidelijk in het persbericht. Maar zeker is wel dat HEMA op die manier sneller en tegen lagere kosten voet aan de grond kan krijgen.

CEO Tjeerd Jegen hoopt uiteindelijk op zo'n vijftig filialen in Canada. Op de gevel komt overigens HEMA Amsterdam te staan. Door de Nederlandse wortels te benadrukken, hoopt HEMA zich te onderscheiden in Noord-Amerika.

2. Shop-in-shops bij Walmart in Canada

HEMA opent niet alleen eigen winkels in Canada, maar ook shop-in-shops in de grootste filialen van Walmart. Dat doet enigszins denken aan de pilotwinkels die HEMA en Albert Heijn samen gaan runnen in Utrecht en Rotterdam. "Zo werk je superefficiënt en ben je elkaars trekpleister", aldus retailexpert Cor Molenaar tegen RTL Z.

Een deal met Walmart, het grootste winkelbedrijf ter wereld, is een droomkans om het merk HEMA te promoten. Toch waren het niet de Hollanders die de eerste stap zetten. Volgens topman Jegen werd HEMA in september 2018 benaderd door Walmart.

"Ze zijn erg te spreken over onze spullen. Niet alleen het design spreekt hen aan, maar ook de prijs en het duurzame karakter van de materialen", zegt Jegen tegen Het Parool. "In de VS lopen ze behoorlijk achter als het gaat om duurzaam papier of katoen, daar is het veel duurder. Walmart is erg enthousiast om onze producten te verkopen."

3. Online samenwerking met Walmart in de VS

Wat offline kan, kan natuurlijk ook online. In Nederland zijn de spullen van HEMA al te koop via de webwinkel Wehkamp, Amerikanen kunnen straks bij Walmart.com hun slag slaan. In eerste instantie zijn alleen huishoudelijke artikelen van HEMA te koop in de webshop.

Hoewel Walmart vooral bekend is van de megawinkels waar zo'n beetje alles te koop is, zet het bedrijf de laatste jaren ook online grote stappen. In het eerste kwartaal van dit jaar namen de internetverkopen met 37 procent toe. Onderzoeksbureau eMarketer raamt dat Walmart eind 2019 net geen 5 procent van de Amerikaanse e-commerce markt in handen zal hebben, op ruimte afstand van Amazon, maar nog steeds goed voor inkomsten van 27,8 miljard dollar op jaarbasis.

Als HEMA op die groei meelift, kan het Nederlandse merk wellicht ook bij Amerikanen op de radar komen.

Lees meer: