De schermen op Gatwick Airport, het tweede vliegveld van Groot-Brittannië, vielen maandag uit en het grondpersoneel moest daarom vluchtinformatie opschrijven op whiteboards.

Zowel de noordelijke als de zuidelijke terminals van de Londense luchthaven werden getroffen door een IT-storing, waardoor de schermen het niet meer deden, tweette het vliegveld maandagochtend.

Het probleem werd veroorzaakt door een beschadigde kabel die werd gebruikt voor het weergeven van de vluchtinformatie, liet een woordvoerder weten aan Business Insider. Vlak voor 7 uur ’s avonds Nederlandse tijd liet de luchthaven weten dat het probleem was opgelost.

Foto’s en video’s op sociale media lieten zien dat het grondpersoneel vluchtinformatie als vluchtnummers, bestemmingen, statussen en de gatenummers met zwarte, rode en groene stiften opschreven op whiteboards en dat weer uitwiste als er nieuwe informatie binnenkwam.

In de zuidelijke terminal stonden tientallen mensen om twee whiteboard heen, terwijl de luchthavenmedewerkers via de telefoon nieuwe informatie binnenkregen en daarmee de vluchtgegevens aanpasten.

gatwick airport south terminal whiteboard

Foto: Rob Fahey/Twitter

Rob Fahey, die in de zuidelijke terminal was, tweette: “De vluchtgegevens op dit kleine whiteboard is de enige informatie die op dit moment beschikbaar is op Gatwick Airport. Alle schermen zijn uitgevallen. Totale chaos.”

“Een handvol” passagiers heeft hun vlucht gemist door de uitgevallen schermen, vertelde een woordvoerder van Gatwick Airport aan Business Insider. Maar hij voegde daaraan toe dat “tienduizenden” passagiers hun vluchten wél hebben gehaald en op tijd zijn vertrokken.

Edmund von der Burg, een passagier uit Stockholm die op het vliegveld was, tweette dat het grondpersoneel “erg behulpzaam was en heel goed omging met het uitvallen van de informatieschermen”. Hij stelde ook voor dat ze de vertrekinformatie via Twitter zouden delen.

Vorig jaar reisden er 45,6 miljoen passagiers via Gatwick Airport, blijkt uit gegevens van The Port Authority of New York and New Jersey. Het is de tweede luchthaven van Groot-Brittannië wat betreft het aantal passagiers, stelt The UK Civil Aviation Authority en de 33ste luchthaven ter wereld.

Een woordvoerder van Gatwick Airport zei maandagmiddag, toen het probleem nog niet was opgelost, tegen Business Insider: “Door een probleem met Vodafone, een leverancier van IT-diensten aan Gatwick, kan de vluchtinformatie niet goed worden weergegeven op de digitale schermen op de luchthaven. Daarom wordt het handmatig getoond in de terminals. Gatwick biedt aan alle getroffen passagiers excuses aan en verwacht dat Vodafone het probleem zo snel mogelijk oplost.”

Ook Vodafone liet aan Business Insider weten het heel vervelend te vinden voor de passagiers en zei dat het oplossen van het probleem een topprioriteit was.