Baidu.com is de grootste website van China. De zoekmachine speelt het klaar om in eigen land Google te weerstaan. Een prestatie op zich.

Maar gek genoeg zijn veel domein- en merknamen niet in Chinese handen. De Nederlandse ondernemer Peter Ufkes heeft al vijf jaar lang een internetbedrijf dat ook de naam Baidu draagt. “Ik wist bij oprichting nog niet van de naam Baidu.” Hij heeft indertijd gekozen voor de wat ongewone naam omdat het in het Gronings ‘bij jou’ betekent. Hij wil nu zijn merk- en domeinnamen, waaronder Baidu.nl, Baidu.eu, Baidu.tv en Baidu.de verkopen. “Ik hoop op 1,6 miljoen dollar.”

Ufkes zegt zelf dat hij een serieus internetbedrijf heeft opgericht dat toevallig dezelfde naam draagt als de Chinese site. Maar er zit wel een luchtje aan. Vanaf 2004 kreeg Baidu bekendheid doordat Google een klein aandeel nam in de Chinese zoekmachine. Dus in dat opzicht lijkt Ufkes’ claim dat hij bij de oprichting in 2003 nog nooit van Baidu te hebben gehoord te kloppen.

Maar, zegt Ufkes, zijn bedrijf heette in eerste instantie niet Baidu, maar ICT Projects. Baidu was toen alleen de handelsnaam van het hosting gedeelte. Pas later werd dit het officiële merk. “ICT Projects was niet erg orgineel”, zegt hij er zelf over. “En klanten reageerden positief op Baidu.” Ufkes registreerde de merknaam Baidu in december 2005 in Nederland. En in januari 2007 voor geheel Europa. Dus toen was het succes van Baidu.com zeker bekend.

Het is ook niet onlogisch om te bedenken dat de succesvolle Chinezen vroeg of laat naar Europa of de Verenigde Staten zouden willen komen. In Europa heeft het bedrijf nog geen pogingen gedaan zijn merk te registreren, maar de Chinese zoekgigant wilde dat wel doen in de VS. Daar stuitte het weer op het bedrijf van Ufkes, die een half jaar eerder al een merkaanvraag had gedaan.

De website Baidu.eu wordt door Ufkes pas sinds november 2006 gebruikt. En nog vreemder. Hij wilde Baidu.eu sinds eind 2007 ombouwen tot een zoekmachine die zou moeten gaan concurreren met Google. Daarmee lijkt hij toch nadrukkelijk avances te hebben gemaakt richting Baidu. "Ik wilde een alternatief voor Google bieden", zegt hij er zelf over.

Uiteindelijk klopte Baidu nooit bij het bedrijf van Ufkes aan. "Op dit moment wordt onze merknaam nogal verward met de merknaam van deze zoekmachine. Bovendien is er nu een agentschap voor Baidu in Nederland." Tribal Internet Marketing uit Den Bosch is de agent van Baidu in Nederland. "We hebben flink geïnvesteerd in deze naam", zegt Ufkes. "Maar zo heeft het geen zin meer. We stoppen er mee." Naar eigen zeggen heeft hij in het merk duizenden euro gestoken.

Juridisch is er geen probleem, meent Alphons Geerlings van merkenbureau De Merkplaats, de partij die Baidu helpt de domein- en merknamen te verkopen. "Het is een bedrijf dat toevallig met dezelfde naam in dezelfde branche werkzaam is als de Chinese Baidu. Dat komt vaker voor."

Volgens Geerlings is er een aantal partijen zeer geïnteresseerd. "In eerste instantie was dat een Braziliaans bedrijf. Maar nu is een grote Thaise provider heel serieus. Dus onze vraagprijs van 1,7 miljoen dollar gaan we wel krijgen."

En Baidu? Een Chinese woordvoerder kan er weinig over zeggen. "Onze focus is op China en Japan", vertelt ze. "We hebben vooralsnog geen plannen om andere markten te betreden."