• De Franse staat zou bereid zijn om voor 75 procent garant te staan bij leningen aan Air France-KLM.
  • Voor potentiële financiers is dat percentage te laag, dus de onderhandelingen over noodleningen duren langer dan verwacht.
  • Nederland staat voor 90 procent garant. AF-KLM-baas Ben Smith zou er in Parijs op hebben aangedrongen dat de Franse staat ook voor 90 procent garant staat.

De Franse staat zou bereid zijn om voor 75 procent garant te staan bij leningen aan luchtvaartcombinatie Air France-KLM, die door de coronacrisis in zwaar weer terecht is gekomen.

Voor potentiële kredietverstrekkers is dat percentage te laag, waarmee onderhandelingen over kredieten langer duren dan verwacht, schrijft de Franse krant Les Echos.

De Franse garantiestelling is lager dan de backup van 90 procent door Nederland. De onderhandelingen die momenteel worden gevoerd gaan over overbruggingskredieten voor een periode van 1 tot 1,5 jaar.

Zware problemen Air France-KLM door coronacrisis

Air France-KLM kwam eerder, net als vele sectorgenoten, met het verzoek voor overheidssteun. Zonder hulp is het bedrijf mogelijk binnen enkele maanden, zo niet weken door z’n geld heen. Circa 90 procent van de vloot blijft door de problemen aan de grond.

Naar verluidt wordt gesproken over 6 miljard euro aan door de staat gegarandeerde leningen. Daarvan is 4 miljard euro voor rekening van Air France, met Franse garanties. Nederland zou voor 2 miljard euro voor KLM garant willen staan.

De Franse regering zei eerder dat Air France-KLM koste wat het kost moet worden behouden. Volgens de krant heeft AF-KLM-baas Ben Smith er in Parijs op aangedrongen om de Franse garantiestelling naar 90 procent te verhogen.

LEES OOK: Splitsing Air France en KLM niet aan de orde bij noodplan om coronacrisis door te komen