Het concept van modeketen Forever 21 slaat niet aan in Europa. De keten is vertrokken als huurder van een groot pand in Amsterdam vlak bij de Dam.

“De kleding was goedkoop, maar niet zo goedkoop als Primark. Zara is wat duurder, maar wel een stuk modieuzer.” Dat zegt Taco de Groot, CEO van Vastned, de verhuurder van het pand dat Forever 21 huurde, in een interview met het Financieel Dagblad donderdag.

Forever 21 is een kledingmerk voor jonge vrouwen dat in relatief korte tijd naar Europa kwam en in veel markten op dure locaties opende. In Amsterdam was tot begin deze maand de winkel gevestigd een pand van 4.500 vierkante meter met een ingang aan de Kalverstraat en het Rokin.

Begin dit jaar kondigde het bedrijf aan te vertrekken. Voor De Groot geen verrassing. Relatief duur, matig hip, vindt hij het merk: “Als je het op alle punten net niet bent, overleef je niet.”

Volgens De Groot lag het dus niet aan de hoge huurprijs dat Forever 21 vertrekt, maar aan de aanhoudende “storm” in de retailmarkt, zegt hij tegen het FD: “Er zijn nog steeds matig opererende retailers die het door allerlei factoren bij de volgende crisis niet gaan overleven.”

Vastned was dus al op zoek naar een nieuwe huurder. Woensdag werd bekend dat het Japanse kledingmerk Uniqlo het merendeel van de verdiepingen per 1 februari overneemt.

LEES OOK: Het gaat historisch slecht met H&M — 6 dingen die de Zweedse kledinggigant moet doen om het tij te keren, volgens experts