Het lot van een Russisch olieproject geleid door het Amerikaanse Exxon Mobil geeft een voorproefje van de impact van de nieuwe ronde aangekondigde Europese sancties tegen Moskou.

De olieproductie van het Sakhalin-1-project zakte sinds de Russische invasie van Oekraïne in van 220.000 vaten per dag naar 10.000 vaten per dag, schrijft persbureau Reuters. De reden? ExxonMobil weigert om Russische verzekeringen af te sluiten voor zijn olietankers.

Eén van de nieuwe Europese sancties maakt het straks nog moeilijker om Russische olietankers te verzekeren.

Exxon wil weg uit Rusland

In maart kondigde een woordvoerder van Exxon al aan dat het bedrijf stappen wil gaan ondernemen om uit het Sakhalin-1-project te stappen.

"Deze markt verlaten is een complex proces. We blijven ons inzetten om te werken op een manier die de veiligheid van onze werknemers, het milieu en de integriteit van Sakhalin-1 beschermt", schrijft ExxonMobil in een verklaring aan Insider.

Eerder dit jaar besloot de Russische president Vladimir Poetin per decreet om de controle van het Sakhalin-1-project over te hevelen aan een dochterbedrijf van de Russische staatsoliemaatschappij Rosneft. "Hiermee beëindigde de Russische overheid unilateraal ons belang in Sakhalin-1", schrijft Exxon. "We beroepen ons op onze wettelijk gegarandeerde rechten in onze samenwerkingsovereenkomst met Rusland en binnen de internationale wetgeving."

Effect nieuwe sancties al zichtbaar

Omdat de nieuwe Europese sancties pas op 5 december van kracht komen, kunnen Russische olietankers nog steeds hun lading - verzekerd en wel - vervoeren en afleveren in vriendelijke havens van onder andere India en China.

Sommige van deze schepen worden ook al verzekerd door lokale Russische verzekeraars, al worden die niet bij alle buitenlandse raffinaderijen en overslagterminals erkent.

Volgens de nieuwssite Insurance Journal laat dat zien dat de aangekondigde sancties nu al effect hebben, want met de dag slinkt de afstand die verzekerde Russische olietankers oostwaarts kunnen afleggen.

De verwachting is dat met deze afnemende afstand ook de Russische olieproductie zal terugvallen, net zoals dat het geval was bij Sakhalin-1.

LEES OOK: LNG-schepen die vloeibaar aardgas naar Europa transporteren, zijn peperduur: transporteurs rekenen recordprijzen van $400.000 per dag