De vrachtprijzen voor schepen met vloeibaar aardgas (lng) bereikten dinsdag een recordhoogte, nu Europa er alles aan doet om de energievoorraden voor de winter veilig te stellen.

Volgens gegevens van Spark Commodities kostte het begin deze week bijna 400.000 dollar per dag om een LNG-schip in de Atlantische Oceaan te charteren. De schepen zijn uitgerust om LNG (vloeibaar aardgas ) op te slaan en over zee te vervoeren naar een kustbestemming. Daar wordt het vloeibare aardgas omgezet in regulier gas en vervolgens via pijpleidingen naar afnemers gebracht.

Sinds Rusland eind februari Oekraïne binnenviel, zijn de tarieven voor LNG-schepen sterk gestegen: de gemiddelde kosten voor het charteren van een schip voor een dag stegen in die periode van 14.300 dollar per dag naar inmiddels bijna 400.000 dollar.

Door de oorlog in Oekraïne is in Europa de vraag naar alternatieven voor gas en olie uit Rusland fors gestegen. De Europese vraag naar LNG uit de VS en landen in Afrika en het Midden-Oosten is sinds maart dit jaar met 75 procent gestegen. Het gros van het extra vloeibare aardgas komt uit de VS.

Moskou heeft zijn gasleveringen aan Europa stopgezet, iets wat bijvoorbeeld Duitsland, dat sterk afhankelijk is van de Russische energie-export, hard raakt.

Het Russische staatsbedrijf Gazprom heeft sinds augustus alle leveringen via de belangrijke Nord Stream 1-pijpleiding volledig stopgezet en andere pijpleidingen herhaaldelijk afgesloten.

Sommige Europese landen beschuldigen Rusland van het opzettelijk saboteren van pijpleidingen, nadat vorige maand lekken in Nord Stream 1 en 2 waren ontdekt.

Dit heeft ertoe geleid dat de vraag naar LNG van Europese kopers sterk is toegenomen. Duitsland heeft vijf gespecialiseerde tankers gecharterd om gas naar de Bondsrepubliek te brengen.

De groei van de toevoer van vloeibaar aardgas naar Europa vermindert de afhankelijkheid van Rusland, aldus hoogleraar management Jeffrey Sonnenfeld van de Amerikaanse Yale University. Daarbij zijn Europese landen er op korte termijn toe overgegaan om kopers LNG uit Azië en elders te overbieden om gasvoorraden veilig te stellen.

LEES OOK: Deze kaart toont waar Europa zijn gas vandaan haalt – en waar er problemen ontstaan als Rusland de kraan dichtdraait