• Er zijn in januari in China bijna twee keer zoveel elektrische auto’s van SAIC Motor verkocht dan de Tesla Model 3.
  • De vierzitter Hong Guang Mini kan topsnelheden tot 100 kilometer per uur halen en kost slechts zo’n 3.700 euro.
  • China vormt de grootste automarkt ter wereld en wordt van doorslaggevend belang geacht voor de toekomst van Tesla.

Het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor verkoopt met zijn slechts 28.800 yuan (3.744 euro) kostende elektrische auto veel meer wagens in China dan Tesla.

SAIC Motor heeft in januari 25.778 Hong Guang Mini’s verkocht in China tegenover 13.843 stuks van de Model 3, blijkt volgens de BBC uit gegevens van de Chinese branchevereniging voor personenauto’s CPCA.

China is de grootste automarkt ter wereld en is goed voor meer dan een vijfde van de omzet van Tesla. Het land zet vol in op elektrische auto’s om de vervuiling aan te pakken.

De vierzitter Hong Guang Mini heeft een topsnelheid van zo’n 100 kilometer per uur en een geschatte actieradius van ruim 190 kilometer. De budgetauto is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen SAIC Motor, Liuzhou Wuling Motors en General Motors.

De auto kan de op een na best verkopende elektrische auto ter wereld worden na de Tesla Model 3, aldus de BBC.

Tesla Model 3 is acht keer duurder

De goedkoopste versie van Tesla Model 3 kost in China 249.900 yuan (bijna 32.000 euro), meer dan acht keer zoveel als het instapmodel van de Hong Guang Mini.

Tesla verkoopt zijn in Sjanghai gemaakte Model 3 sinds december 2019.

Het bedrijf van Elon Musk probeert een beter betaalbare elektrische auto te maken. In september beloofde Musk dat Tesla in de komende drie jaar een een volledig autonome auto van 25.000 dollar (zo’n 20.500 euro) zal ontwikkelen .

Volgens de baas van Tesla China zal het nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Sjanghai, waar de auto wordt ontwikkeld, eind dit jaar in gebruik worden genomen. Tesla is in januari begonnen met het leveren van de in Sjanghai geproduceerde Model Y’s, na de verkoopprijs met 30 procent te hebben verlaagd.

De Hong Guang Mini is niet de enige concurrent van Tesla in China.

Mede dankzij de ruime overheidssubsidies is de vraag naar elektrische auto’s flink aan het groeien in het land. De Chinese startups Nio, Li Auto en Xpeng rapporteerden allen een explosieve stijging van de verkopen in 2020.

Nio en Xpeng zagen hun verkopen in 2020 verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder en Li Auto verkocht in zijn eerste volledige verkoopjaar ruim 32.000 auto’s.

Beijing houdt Tesla in de gaten

Tesla ligt ook onder de loep van Beijing. Regeringsvertegenwoordigers hebben deze maand een ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van het bedrijf na berichten over accu’s die in brand vlogen, onverwachte versnellingen en fouten in software-updates.

Analist Daniel Ives van Wedbush heeft voorspeld dat Tesla in 2022 een miljoen auto’s kan verkopen in China vanwege de “enorme vraag” in het land. Volgens Ives vormt China “het hart en de longen” van de groeiende vraag naar Tesla’s.

In 2020 kwam zo’n 21 procent van de omzet van Tesla uit China, staat in documenten die zijn ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. De omzet van het bedrijf van Musk is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld tot 6,66 miljard dollar.

Lees meer over elektrische auto’s: