Fastfoodketen KFC staat niet bekend om ‘kwalitatieve’ friet. In een poging om iets aan die reputatie te doen, heeft het bedrijf nieuwe friet ontwikkeld. Ter promotie haalt het nu kritische tweets aan van jaren geleden.

Eén van de tweets dateert van 2014, toen Charlie Burness met haar moeder in een Londense KFC terecht kwam. Het aspect van hun maaltijd dat tegenviel betrof de frietjes en Charlie uitte haar ongenoegen op Twitter: “I’ve got to say, KFC are riding solely on their chicken because Christ, those are cr-p fries”, schreef ze.

KFC meldt dat onder meer deze tweet van Burness de vernieuwing van de friet inluidde voor de filialen in het Verenigd Koninkrijk.

Afgelopen maand legde KFC contact met Burness om te vragen of ze akkoord ging met gebruik van haar tweet in de campagne. Ze zouden Twitter betalen voor het gebruik. “Ik denk dat het best slim is”, zegt ze tegen de BBC. “Ik wist dat het aandacht zo genereren vanwege de reputatie van de friet. Volgens mij vindt iedereen dat die niet de beste zijn… Ze zijn vaak nogal klef, alsof ze opgewarmd zijn vlak voordat je ze gekregen hebt.”

Twee andere tweets met een frietklacht haalt KFC ook aan in de den nieuwe campagne. Hieronder bijvoorbeeld de gebruiker Upgrade Music in februari dit jaar:

Lees ook op Business Insider

Adam Marsh vroeg zich in 2016 waarom er zo’n enorme kloof gaapt tussen de kip en de patat.

Aanvankelijk waren mensen in de war dat KFC kritiek op de eigen producten zomaar uit het niets opdiepte uit de krochten van het internet. Maar toen er langs Britse straten advertenties voor arriveerden over de vernieuwde friet, was het duidelijk waar de ludieke actie vandaan kwam.

De nieuwe friet is dikker en de schil zit er nog aan. Sommige klanten speculeren daarom dat ze vergelijkbaar zullen zijn met de friet van de concurrerende burgerketen Five Guys. Vanaf 19 november kunnen de klanten bij alle Britse KFC’s een portie nieuwe friet bestellen, maar sommige restaurants hebben nu al de opgefriste aardappels.

Hoofd Aardappelproducten bij KFC Jack Hinchliffe zegt: “We veranderen onze producten niet zomaar. Het originele recept van de Kolonel is niet aangepast sinds hij het maakte in 1940. Maar dit was een andere zaak. We hoorden de verontwaardiging in het land. We lazen de confronterende tweets en wisten dat we iets moesten doen aan onze friet. Dikker, steviger, smakelijker. Klaar is kees.”