Na bijna 2 jaar is er definitief een einde gekomen aan de pogingen Saab in een levensvatbaar bedrijf te veranderen. Maandagavond accepteerde een Zweedse rechtbank het faillissement van de noodlijdende Zweedse autofabrikant.

Topman Victor Muller, die als rasoptimist de afgelopen jaren steeds met nieuwe oplossingen kwam voor de ernstige financiële problemen waarin het bedrijf verkeerde, gooide maandag de handdoek in de ring. Toen hij het bedrijf bijna 2 jaar geleden overnam van het Amerikaanse General Motors (GM), had hij zich de zaken anders voorgesteld.

De flamboyante Muller wilde met de durfovername begin 2010 het legendarische Zweedse automerk als een feniks uit de as doen herrijzen. Saab leed onder de hoede van GM 2 decennia een mager bestaan.

Juist GM gooide de afgelopen maanden roet in het eten door de laatste reddingspoging van Muller af te wijzen. Het Amerikaanse GM heeft het patent op een groot deel van de technologie van Saab en heeft ook een flink belang in de autobouwer.

Om Saab uit het slop te trekken, had Muller de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da bereid gevonden om Saab over te nemen. GM sprak daar echter een veto over uit, omdat dan technologie van GM – die onder meer ook in verscheidene Opelmodellen zit – in China terecht zou komen.

Muller zei in een toelichting dat investeerders interesse hebben getoond in Saab. Hij denkt niet dat Youngman zich opnieuw meldt na "de klap in het gezicht'' van GM.

Onderdelentak van Saab blijft buiten het faillissement

De eventuele nieuwe eigenaar van Saab moet een licentieovereenkomst sluiten met GM. Saab heeft ook eigen technologie, maar die is volgens Muller pas over anderhalf jaar klaar voor gebruik. Tot die tijd zou de mogelijke nieuwe eigenaar dus niet op eigen houtje kunnen produceren.

Muller zei ook zijn persoonlijke investering van 13 miljoen euro in Swedish Automobile als verloren te beschouwen.

De Saab Club Nederland (SCN) zei maandag 'geschokt' te zijn door het nieuws. Maar volgens importeur Kees van den Berg kwam de faillissementsaanvraag niet als een verrassing.

Saabrijders hoeven zich volgens hem in ieder geval geen zorgen te maken over onderdelenleveranties. De onderdelentak, Saab Parts, is buiten de faillissementsaanvraag gebleven. "Er rijden 57.000 Saabs in Nederland en wereldwijd 1,5 miljoen. De vraag naar onderdelen zal blijven bestaan'', denkt de importeur.