Ondanks het zwakke economische tij wist Schiphol afgelopen jaar toch groei te
boeken met het totale aantal vliegbewegingen, dat uitkwam op ruim 423
duizend. Met KLM als dominante gast op de thuishaven.

De groei van Schiphol zat in het lastige jaar 2012 vooral bij de passagiers,
waar Schiphol een toename van ruim een miljoen liet zien tot 51 miljoen.
Daarmee bleef de vierde plaats in Europa, na London Heathrow, Charles De
Gaulle in Parijs en Frankfurt behouden.

Bij het vrachtvervoer noteerde Schiphol een daling van 2,6 procent naar iets
minder dan 1,5 miljoen ton aan vervoerde goederen in 2012. Maar als
distributiesluis voor Europa bezet Schiphol nog altijd de derde plaats,
achter Frankfurt en Charles De Gaulle, zo blijkt uit deze week gepubliceerde
vervoersstatistieken van Schiphol.

Schiphol: populairste vliegtuigen

Uit het vervoersoverzicht van Schiphol blijkt ook dat van de pakweg 30
modellen passagiersvliegtuigen die Schiphol aandoen, een klein aantal het
leeuwendeel van de vliegbewegingen voor zijn rekening neemt. De sterke
positie van KLM, dat afgelopen jaar goed was voor bijna de helft van de
vliegbewegingen op Schiphol, speelt daarbij uiteraard een rol.

De eerste zes modellen zijn middegrote vliegtuigen voor regionale bestemmingen, zoals
steden en vakantielanden. De top vier is samen al goed voor de helft van
alle vliegbewegingen op Schiphol.

Pas op de zevende en achtste plaats vind je de Boeing 747-400 en de Airbus
A330-200 als zwaargewichten voor de intercontinentale routes.

De balans tussen grote concurrenten Boeing en Airbus wordt beïnvloed door het
feit dat KLM voor de kortere afstanden geen toestellen van Airbus inzet.
Maar de Europese vliegtuigbouwer weet dat op Schiphol enigszins goed te
maken, doordat KLM's moederbedrijf Air France wel een frequente afnemer is
van de middelgrote toestellen van Airbus, net als prijsvechter easyJet.