Beginnen aan een nieuwe baan is alsof je op vakantie gaat naar een land waar je nooit eerder bent geweest: het is spannend en tegelijkertijd ook heel leuk.

Ik heb al in meerdere sectoren gewerkt. Vier jaar geleden heb ik gekozen voor een sprong in het diepe en ben aan de slag gegaan als entertainment travel agent. Ik stel reizen samen voor mensen in de entertainmentindustrie. Een compleet nieuwe sector voor mij, maar ik kon er mijn liefde voor reizen en mijn ervaring in de marketing- en entertainmentindustrie combineren.

Mijn toekomstige baas waarschuwde me er al tijdens het sollicitatiegesprek voor dat het waarschijnlijk een half jaar zou duren voordat ik er goed in zat. Maar omdat ik al vaker van sector was gewisseld, wist ik precies waar ik op moest letten en zat ik al na een paar maanden helemaal op m’n plek. Na vier maanden kreeg ik zelfs al mijn eerste loonsverhoging.

Dit zijn de zeven slimste dingen die ik deed voordat ik aan mijn nieuwe baan begon:


1. Verdiep je in de sector

Foto: g-stockstudio/Shutterstock

Als je in dezelfde sector blijft werken, is dit een makkelijke stap. Dan hoef je je alleen maar te verdiepen in de identiteit van het bedrijf. Hoe benadert het bedrijf nieuwe klanten? Wat is de strategie?

Maar als je overstapt naar een andere sector, zoals ik, heb je flink wat huiswerk. Omdat ik overstapte naar de reisbranche, maakte ik een uitgebreide lijst van hotels die in tijdschriften, blogs en op tv werden genoemd. Daardoor wist ik, toen ik op zoek moest naar een hotel voor een regisseur in Shanghai, meteen twee namen te noemen: het Waldorf en het Mandarin Oriental. En toen een VIP om suggesties vroeg voor een luxe vakantie, wist ik dat het eiland Palawan in de Filipijnen de place to be was.

Lees ook op Business Insider


2. Leer het bedrijf kennen

Foto: Hajrudin Hodzic/Shutterstock

Je zou een gloednieuwe boormachine of cirkelzaag niet gebruiken zonder eerst de handleiding te lezen, en datzelfde geldt voor je nieuwe baan.

De meeste bedrijven hebben wel een aantal basisregels, zoals hoeveel vakantiedagen je krijgt, maar als je je wat beter inleest door bijvoorbeeld de cao te bestuderen, kom je misschien wel veel meer te weten. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik een reisbonus krijg als ik een paar jaar bij het bedrijf blijf werken.

Ook is het handig om een smoelenboek op te zoeken, of om alle medewerkers van het bedrijf op te zoeken op LinkedIn voordat je begint. Mijn nieuwe collega’s waren gevleid toen ze erachter kwamen dat ik al wist wie ze waren.


3. Ga shoppen

Foto: KM-Photography/Shutterstock

Een eerste indruk maak je maar één keer, dus kun je er maar beter voor zorgen dat je er goed uitziet. En het helpt als je dan mooie, nette kleding hebt die goed past.

Mijn nieuwe collega’s gaan veel informeler gekleed dan mijn oude collega’s, waardoor mijn garderobe een flinke update nodig had. Mijn nette pakken konden naar zolder en ik ging shoppen om kleding te kopen die beter bij het bedrijf paste.

Je hoeft daar niet ongelofelijk veel geld aan uit te geven. Maar mijn gloednieuwe overhemd gaf mij wel de dosis zelfvertrouwen die ik op mijn eerste dag nodig had.


4. Gun jezelf wat tijd om je aan te passen

Foto: Alex Ruhl/Shutterstock

Probeer te voorkomen dat je op vrijdag je laatste dag hebt bij je oude baan, en de maandag daarop meteen begint aan je nieuwe baan. Neem, als het kan, in ieder geval een week vrij om even uit te rusten en je hoofd leeg te kunnen maken.

Zelfs als je in dezelfde sector blijft werken, verandert je hele leven. Daarom ging ik na mijn laatste dag bij mijn vorige baan eerst drie dagen kamperen. Vervolgens heb ik zo’n beetje alle series op Netflix gekeken. Toen ik aan m’n nieuwe baan begon, voelde ik me helemaal opgeladen.


5. Stof je to do-lijst af

Foto: Juhan Sonin/Attribution License/Flickr

Als je nog wat uitgestelde klusjes op je to do-lijst hebt staan, is het goed om die af te ronden voordat je aan je nieuwe baan begint. Dat is handig, want als je net op een nieuwe plek werkt, zijn je werkdagen waarschijnlijk wat langer en intensiever dan normaal.

Ik heb de olie van m’n auto laten verversen, m’n studeerkamer eens goed opgeruimd, een afspraak gemaakt voor een reparatie en zelfs alvast mijn belastingaangifte gedaan. Daardoor lukte het me beter om me op mijn nieuwe baan te concentreren.


6. Maak een plan

Foto: Rawpixel.com/Shutterstock

Weet je nog dat je tijdens je sollicitatiegesprek allemaal briljante ideeën had om het bedrijf te laten groeien of meer klanten aan te trekken? Nu moet je al die ideeën gaan uitvoeren. Zorg ervoor dat je nog voor je eerste dag op papier zet hoe je dat gaat doen.

Voordat ik begon, maakte ik een lange lijst met alle potentiële klanten die ik kon bedenken. Zodra ik doorhad hoe het bedrijf werkte, ging ik die hele lijst af en belde ik al die mensen. In het ergste geval kwam ik erachter dat ze al klant waren bij een concurrent. In het beste geval bracht ik op die manier een nieuwe klant binnen.


7. Bedank iedereen

Foto: SFIO CRACHO/Shutterstock

Je wil natuurlijk aan je nieuwe collega’s laten zien hoe enthousiast je bent om bij het team te horen, maar het is ook goed om je oude collega’s te bedanken, zodat je een goede band met ze houdt.

Daarom begon ik bij mijn nieuwe baan door contact te leggen met mensen die ik kende via mijn oude baan. In sommige gevallen kwam ik erachter dat we nog steeds konden samenwerken. En als je met meer mensen kan samenwerken, brengt dat je verder.

Meer carrièreadvies op Business Insider: