Mocht je het gevoel hebben dat ‘fake news’ en spam je internetervaring op social media domineren, je bent niet de enige.

Het digitale vertrouwen van mensen is namelijk in gevaar. Ze betwijfelen of platforms hun informatie goed beschermen en hen een veilige omgeving bieden om zaken te creëren en te delen.

Sterker nog, meer dan de helft (54 procent) zegt dat nepnieuws en oplichting “extreem” of “zeer” van impact waren op hun beslissing om zich bezig te houden met advertenties en gesponsorde content, zo blijk uit nieuw onderzoek van Business Insider Intelligence onder 1.300 consumenten wereldwijd.

Voor bedrijven heeft dit wantrouwen in platforms financiële gevolgen. Met alleen het schrijven van een krachtige boodschap kom je er niet meer. Merken, marketeers en sociale platforms moeten alles op alles zetten om consumenten in een omgeving te krijgen waar ze ontvankelijk zijn voor hun boodschap.

Wanneer merken consumenten bereiken via platforms die vertrouwen genieten, kunnen ze hun geloofwaardigheid verbeteren en vergroten ze de kans om een positieve band met hun publiek op te bouwen.

In The Digital Trust Report 2018 verzamelt Business Insider Intelligence dit soort exclusieve onderzoeksdata om de consumentenperceptie van Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, LinkedIn en YouTube te analyseren.

Het onderzoek kijkt naar de perceptie van gebruikers van sociale media via zes pijlers van vertrouwen: veiligheid, legitimiteit, community, gebruikerservaring, deelbaarheid en relevantie.

De uitkomst? LinkedIn wint met afstand.

(Klik voor uitvergroting)

Voor het tweede jaar op rij is LinkedIn het meest vertrouwde platform. Sterker nog, het medium nam de koppositie in in vrijwel elke pijler van vertrouwen. Dit is waarom:

  • LinkedIn blijft profiteren van de professionele aard van haar community. Gebruikers van het platform hebben de neiging om zich goed te gedragen. Doordat gebruikers vaak minder persoonlijke informatie op het medium hebben staan, lopen zij minder gevaar. Het resultaat? Een omgeving die mensen als betrouwbaar zien.
  • LinkedIn gebruikers zijn waarschijnlijk veel selectiever in het tonen van engagement binnen hun professionele netwerk. Dat zorgt voor meer vertrouwen in de content op het platform.
  • De content op LinkedIn wordt voornamelijk geplaatst door carrièretijgers en organisaties die de professionele belangen van mensen willen behartigen. Daardoor wordt het platform een hogere kwaliteit toegedicht dan andere sociale media. Dit is een goed voorteken voor adverteerders en uitgevers, zij worden op het platform meer beschouwd als openhartig, eerlijk, overtuigend en betrouwbaar.

Meer weten? Het volledige onderzoek kijkt naar de belangrijkste veranderingen in het gedrag van millennials op social media. Het laat zien waar de kansen liggen voor deze platforms (en adverteerders) om de aandacht van hun publiek te trekken.

Toegang tot het rapport krijgen? Vul het formulier in voor meer informatie.