200 meter breed en 26 meter hoog. Dat zijn de afmetingen van het grootste festivaldecor dat hij ooit bouwde. In het midden van het decor van het festival Parookaville hangt een 40 meter brede zeppelin, dé eyecatcher voor een grote menigte danceliefhebbers die zich afgelopen juli verzamelde in het Duitse Weeze, vlak over de Nederlandse grens.

Het was zelfs voor de 33-jarige Bjorn Berkers – de ondernemer achter het gevaarte – een uitzinnig project dat maanden in beslag nam. Hij moest maar liefst 24 trailers volladen in het Brabantse Beek en Donk om het decor te vervoeren.

Vervolgens moesten alle puzzelstukjes in elkaar passen, zonder die puzzel ooit eerder te hebben gelegd. Want een podium van 200 meter is volgens Berkers simpelweg te groot om te testen.

Festivalpodia

Festivaldecors maken is een unieke business die niet gedomineerd wordt door één of enkele bedrijven. Misschien wel omdat niets gestandaardiseerd is; ieder festival heeft een eigen design. “Materialen als hout, piepschuim, ventilatiekokers, stof, pvc-buizen – je kunt het zo gek niet verzinnen”, zegt Berkers daarover.

Parookaville

“Elk podium is custom en digitaal in kleine puzzelstukjes opgeknipt.” Pas op locatie zet zijn team de onderdelen van de constructie in elkaar, zoals eerder in het 3D-model op de computer. Of zoals Berkers het omschrijft: “Het Ikea-principe toegepast op maatwerkdecor.”

Zijn onderneming Create! bestaat pas drie jaar, maar is de startupfase al voorbij. De scheppingen van de bouwers vind je op talloze Nederlandse festivals, denk aan Dominator, Wish Outdoor en Lakedance. Met negen man personeel is hij één van ‘s lands grotere producenten.

Lees ook op Business Insider

De groei komt uit het buitenland, nu de Brabander meelift op het exportsucces van de Nederlandse dance- en festivalindustrie. Hij stond al eens in Oostenrijk en laatst in Mexico, waarvoor zijn handgeschilderde creatie de oceaan overstak.

Zelfstandig verder

Daar ging voor de Brabander wel een spannende periode aan vooraf. Berkers werkte na zijn studie bij fabrikanten van autobussen en transportbanden. Als hobby begon hij met een groep vrienden podia te bouwen voor een plaatselijk festival.

Die podia vielen op bij andere partijen en dus begonnen de vrienden een eigen bedrijf. Ze groeiden hard, maar ook uit elkaar. Met als gevolg dat Berkers er in 2016 voor koos om zelfstandig verder te gaan met een aandeelhouder.

Ook dat liep iets anders dan verwacht, vertelt Berkers eerlijk: “Als een klant onderdeel uitmaakt van je bedrijf is dat niet meteen een succesformule.” Daarom wilde Berkers zelfstandig verder, maar daar had hij financiering voor nodig.

Berkers: “Banken zijn niet happig op beginnende bedrijven, ook niet van ervaren ondernemers. De bank kijkt te veel naar het verleden en te weinig naar de potentie van je bedrijf. In het begin investeer je volop, dus moet je het meer hebben van je prognose. Zelfs een rekening-courant van vijftigduizend lukte niet.”

Stapelfinanciering

Gelukkig had Berkers een financieel adviseur die ‘stapelfinanciering’ voorstelde. Een deel van zijn financieringsbehoefte kwam van een private investeerder en een deel van Spotcap, dat zich specialiseert in kortlopend zakelijk krediet van 10.000 tot 300.000 euro. Alle rompslomp van een bank heeft Spotcap eruit gesneden: binnen een dag na aanvraag krijg je uitsluitsel.

De ondernemer was positief verrast: “Spotcap begrijpt de ondernemer beter. Het kijkt namelijk naar de huidige bedrijfsresultaten, en daarmee ook naar je potentie.” Op basis daarvan kreeg Berkers een lening van 100.000 euro voor twaalf maanden zonder onderpand die hij deze zomer afloste. Probeer dat eens bij een bank.

Inmiddels staat Berkers geheel op eigen benen met een scherp oog op zijn cashflow. “Wij laten de klant mede het risico dragen door ze vooruit te laten betalen. Zo kunnen we lekker draaien.” Naast zijn vaste personeel heeft hij een flexibele schil van 40 freelancers voor piekmomenten – nu dus.

Over een mogelijke recessie maakt de ondernemer zich gek genoeg geen zorgen. “Mensen hebben in hoogconjunctuur meer te besteden en gaan eerder met vakantie dan naar een festival. Een crisis is goed voor festivals. Voor ons is ook de inkoop goedkoper in een crisis.”

In de serie Ondernemen met Flow vertellen we je samen met online bedrijfsfinancier Spotcap hoe je zorgt voor de ideale cashflow in je bedrijf. Spotcap kan je helpen bij kortetermijninvesteringen. Denk aan het opvangen van seizoensfluctuaties, investeren in extra personeel of apparatuur, maar ook de inkoop van een voorraad of het openen van een extra vestiging. Meer weten? Kijk op Spotcap.nl.