Ohpen heeft deze week 15 miljoen euro aan vers kapitaal opgehaald. Daarmee komt de totale waardering van de Nederlandse startup uit op 100 miljoen euro. Business Insider spreekt met Chris Zadeh, de CEO van deze snelgroeiende fintech-onderneming.

In eerste instantie klinkt Ohpen misschien niet als een sexy bedrijf. Dat kan te maken hebben met het feit dat het zich niet richt op de consument, maar op dienstverlening aan andere bedrijven. B2B-dienstverleners (business to business) spreken meestal minder tot de verbeelding dan consumentenmerken zoals Airnbnb of Apple.

Voor een exclusieve groep van bestuurders in de financiële sector is Ohpen echter wel degelijk een sexy bedrijf. Althans, als we de reviews van Ohpens klanten er op na slaan.

State-of-the-art”, is de software van Ohpen volgens Karin van Baardwijk, de uitvoerend directeur van Robeco, het grootste fondshuis van Nederland. Eric Rutten (CEO van Aegon Bank) verklaart op zijn beurt: “It is not only Ohpen’s technology, but Ohpen’s approach that is innovative”.

Niet de minste reviews van deze topbestuurders. Maar wat doet het bedrijf? Ohpen heeft zelf een platform ontwikkeld dat spaar- en beleggingsrekeningen administreert voor grote financiële spelers, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen.

Behalve Robeco en Aegon, behoren ook Nationale Nederlanden, SNS, Knab en ASN Bank tot het klantenbestand van de startup.

Wellicht klinkt dit nog steeds niet sexy, maar besef dan dat een zeer groot deel van de Nederlandse spaar- en beleggersrekeningen draait op de software van deze startup. Alles via servers die online bereikbaar zijn (de cloud). En dat is nieuw, want veel financiële instellingen draaien analoog op interne, onoverzichtelijke, logge systemen.

Idee afgekeken van Amazon

“Ons originele idee was afgekeken van Amazon,” zegt Chris Zadeh, CEO van Ohpen, “Die heeft de beste webwinkel, dus als je zelf een webwinkel wilt hebben, moet je hem niet bouwen, maar kan je hun software huren. Dat was ook ons idee. Maar dan voor grote aanbieders van beleggers- en spaarrekeningen.”

Het gaat goed met Ohpen. “Momenteel zijn we heel druk en heel blij tegelijkertijd,” aldus de CEO. “We zijn meer dan verdubbeld in personeel in 2017 en zijn veel bezig met het verkopen van ons platform aan nog meer partijen.”

De Amsterdamse software-ontwikkelaar, die zichzelf nog steevast startup noemt, heeft inmiddels meer dan 100 medewerkers. Over de omzet wil Zadeh geen uitspraken doen.

Het mooie voor Ohpen is dat het zijn softwaresysteem makkelijk in een andere taal in het buitenland kan verkopen. Vandaar ook die interesse van investeerders. De groeimogelijkheden zijn groot. Momenteel zit Ohpen naast Nederland ook met kantoren in Spanje en Engeland.

“Vorig jaar hebben we onze naam in de markt definitief gevestigd door nieuwe contracten te tekenen met onder andere een grote Engelse klant in London,” vertelt Zadeh.

Het land van de mogelijkheden

De nieuwe investeringsronde van 15 miljoen euro zal worden gebruikt om de expansie in het buitenland verder voort te zetten. Extra geld is nodig om aanpassingen te doen volgens lokale regelgeving in het buitenland. “Om het platform uit te kunnen breiden met de fiscale en toezichtsregels uit andere landen, moeten we per land tienduizenden programmeeruren investeren.”, aldus de CEO.

Zelfs Amerika lonkt. “Het is al sinds jaar en dag een droom om ons platform aan Amerikaanse financials aan te kunnen bieden: om dat soort landen succesvol te kunnen betreden, moet je het ook groots aanpakken: een kantoor, de beste mensen en een werkend platform.”

Hoewel de focus ligt op de grote banken en andere grote financials, begon ook Ohpen ooit, net als Apple en Airbnb, voor de consument.

Op een gegeven moment beheerde Ohpen 90 miljoen euro voor 2500 particuliere beleggers. Die staken geld in de negen beleggingsfondsen die chief operating officer Matthijs Aler en zijn team in elkaar hadden getimmerd.

Afscheid van de retailtak

Van die consumententak is echter afscheid genomen. Deze concurreerde namelijk met beleggers- en spaarrekeningen van de zakelijke klanten, vonden de zakelijke klanten.

“Wat we merkten tijdens de gesprekken met de grote potentiële klanten, was dat we ook als een concurrent werden gezien. Dus moesten we een keuze maken: of retail of B2B,” licht Zadeh toe. Het werd dus de zakelijke markt.

Daarnaast werd in 2013 ook afscheid genomen van Robein, een beleggingsaanbieder en tot dat jaar mede-eigenaar van Ohpen. Inmiddels is de startup zelfstandig, maar met een kapitaalkrachtige mede-aandeelhouder: Amerborgh, het investeringsvehikel van Unique-oprichter Alex Mulder.

In de acht jaar dat het bedrijf bestaat heeft het een transformatie gemaakt van retail en B2B naar compleet B2B. Met grote Nederlandse klanten in de portefeuille, zet Ohpen nu de stap naar het buitenland om daar zijn softwaresysteem uit te rollen. Een aantal spelers is al verleid in Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

“We werken momenteel met meer dan 100 man van 20 verschillende nationaliteiten,” vertelt Zadeh. “Onze grootste uitdaging is het binnenhalen en behouden van talent en de bijzondere cultuur. Dat is de sleutel tot succes, want cultuur is niet te kopiëren.”