Lange tijd was het stuivertje wisselen tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel als het gaat om het wereldkampioenschap Formule 1. Toch lijkt Hamilton aan het langste eind te trekken.

Mercedes-AMG Petronas Motorsport-team investeert veel in data en race-informatie. Dat gebeurt in samenwerking met Rubrik. Het Cloud Data Management-bedrijf is de officiële leverancier van gegevensbescherming van het Mercedes team.

CEO en co-founder van Rubrik Bipul Sinha richtte vier jaar geleden een van de snelst groeiende IT-infrastructuur softwarebedrijven óóit op. Het bedrijf werd wordt inmiddels geschat op een miljard dollar. In vier jaar tijd ging Rubrik van 0 naar een miljard dollar met klanten als het Amerikaanse ministerie van Defensie, Cisco en Expedia.

Aan het begin van dit seizoen mocht Business Insider samen met de Nederlandse Vice President Sales Engineering EMEA Jerry Rijnbeek mee naar de Formule 1-race in Barcelona.

Datarecovery lijkt misschien een niet zo sexy onderwerp in de snelle racewereld. Toch kan het een enorme impact hebben op hoe de race verloopt.

Data, data, data

“Dankzij automatisering kunnen we dingen doen waarvan we nooit hadden gedacht dat we ze zouden kunnen doen”, vertelt Geoffrey Willis, Director of Digital Engineering Transformation bij Mercedes-AMG Petronas Motorsport tijdens ons bezoek.

“Dat de top drie teams zo dicht bij elkaar liggen, komt doordat alle teams opereren op de grens van wat mogelijk is. We werken allemaal met dezelfde regels van de FIA, maar daarbuiten is het een hele gecompliceerde business vol data.”

“Datacollectie, opslag, analyse, data, data, data. Het is de sleutel tot succes”, vult Rijnbeek aan. “Natuurlijk zijn er de coureurs en engineering, maar data is de sleutel tot alles. Die data verliezen, kan een enorme gevolgen hebben op iedere business. En sport in het bijzonder.”

“Een weekend aan racedata verliezen heeft een enorme impact op de volgende race”, vertelt de expert. “Stel je voor dat het pand in Brackley (het hoofdkantoor van het team, red.) in brand vliegt. Of dat er een malware-aanval plaatsvindt op een van die machines. Dan is het van essentieel belang dat die informatie beschermd is.”

De Formule 1 innoveert altijd, de lessen van één race kwijtraken is het laatste dat je wilt.

2018 Chinese Grand Prix, Saturday - Paul Ripke

Box, box, box

Daarom ging Mercedes F1 begin dit jaar een partnerschap aan met Rubrik. Om ervoor te zorgen dat al die kritieke racedata - 45 terabyte, vergelijkbaar met 15.000 Blu-Rays - die tijdens een race wordt verzameld, wordt beschermd.

Want deze vaak realtime informatie die via honderden sensoren op de auto wordt verzameld, maakt het mogelijk om in een split second keuzes te maken en mogelijke scenario’s af te draaien: moet Lewis ‘box, box, box’ de pitstraat in?

“Ieder stukje data dat wordt gecreëerd is beschermd. Er speelt hier veel”, zegt Rijnbeek te midden van het Formule 1-geweld. “Veel data, 4K-video’s, nieuwe designs van auto-onderdelen en nog zoveel meer. Wij stellen het team in staat de data direct terug te krijgen wanneer het nodig is.”

Back-up is een onderdeel van IT waar niemand om geeft, legt Van Rijnbeek uit. Het is waarschijnlijk niet spannend omdat je het pas nodig hebt als er iets misgaat. Maar als het misgaat en je back-up werkt niet, dan heb je een probleem.

Want misschien heb je wel een back-up, maar is die ook aangetast door de malware. Volgens Rijnbeek zijn er meerdere partijen klant geworden nadat het eerst goed misging. Namen en rugnummer wil hij helaas niet geven. In tegenstelling tot concurrenten kan Rubrik alle onaangetaste versies terughalen en deze in no time terugzetten.

Voorbereiding

“Ik heb nog nooit een klant gezien die zoals dit team was”, bekent Rijnbeek. “Ze onderzochten ieder onderdeel van ons product. Mijn team kwam soms met vragen naar mij toe waarop ik alleen maar kon zeggen: willen ze dit serieus weten?"

"Ik moest onze founding engineers bellen waarom ze een specifiek onderdeel van het product hadden gebouwd. ‘Waarom wil je dat weten?’, vroegen die dan. ‘Het Mercedes AMG Petronas F1-team wil dit weten', antwoordde ik."

Achteraf is Rijnbeek blij dat het zo is gegaan.  “Het was voor ons hele bedrijf een leerproces. Dankzij alle details die zij wilden weten, hebben wij een groot deel van onze interne training geüpdatet."

Volgens hem is Mercedes F1 uiteindelijk een gewoon bedrijf, hoe je het ook wendt of keert. "Net als ieder ander heeft Mercedes F1 servers, opslag en databases die beschermd moeten worden."

LEES OOK: De razendsnelle opmars van Max Verstappen – hoe de zoon van twee oud-coureurs een ster in de Formule 1 werd