Het Amerikaanse biermerk Budweiser wil Europa veroveren en Ajax moet daarin een sleutelrol spelen. Het grootste biermerk ter wereld heeft zich als partner verbonden aan het eerste mannen- en vrouwenteam van de Amsterdamse club, zo maakte Ajax woensdag bekend.

Het bier wordt in Nederland door bierbrouwerij AB InBev onder de naam Bud op de markt gebracht. Volgens De Telegraaf is met de sponsordeal een bedrag van 12 miljoen gemoeid, uitgesmeerd over zes jaar. Dat bedrag is vergelijkbaar is met de complete jaarbegroting van Heracles Almelo.

“Bud is in de Verenigde Staten al onlosmakelijk verbonden met sportbeleving”, zegt Nicolas Bartholomeeusen, algemeen directeur van AB InBev Nederland. “Het hoofdmerk Budweiser is het officiële bier bij de FIFA World Cup 2022. Ajax staat wereldwijd bekend om talent en creativiteit. Het gaat daarbij om het verwezenlijken van je dromen, dat staat dicht bij de merkwaarden van Bud.”

Pikant detail van de Budweiser-deal is dat Heineken de biersponsor in de Johan Cruijff ArenA is. De afgelopen jaren was Jupiler, eveneens van AB InBev, de biersponsor van Ajax.

“Nadat we eerder al de samenwerking met Adidas en Ziggo langdurig hebben verlengd, is ook dit verbeterde contract een bevestiging dat we geloven in duurzame partnerships”, aldus Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax.

Budweiser is in Nederland bekend onder de naam Bud en noemt zich de King of Beers. Het merk dat onderdeel is van biergigant AB InBev gaat de strijd aan met Heineken en wil zichtbaar worden in Europa.

Bartholomeeusen rekent erop dat Bud ook bij Nederlandse bierdrinkers in de smaak zal vallen. “Bud is anders”, stelt hij. “Hertog Jan drink je thuis wanneer je er echt voor gaat zitten om goed te genieten. Bud is meer bedoeld voor borrels na het werk en festivals. Hierbij richt Bud zich voornamelijk op de doelgroep van 18 tot 35 jaar, in de Randstad.”

De smaak is volgens hem het beste te omschrijven als “zacht, doordrinkbaar en minder bitter”.

‘s Werelds grootste biermaker heeft uitgebreid consumentenonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat Nederlanders goed op Bud reageerden. “We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is”, zegt Bartholomeeusen.

Het bier wordt eerst gelanceerd in de horeca. Vanaf het najaar is het ook in de winkel te koop. Tot nu toe was Bud alleen sporadisch in Nederland te vinden, omdat slechts één groothandel het in zijn assortiment had.

Lees meer: