Reissite Booking.com schrapt wereldwijd bijna 4.400 banen als gevolg van de coronacrisis. Dat is een kwart van het totaal.

Ook in Nederland zullen er ontslagen vallen. Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken 5.500 mensen.

Booking.com is hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Het bedrijf maakt later vandaag de resultaten over het tweede kwartaal bekend.

Booking.com gaat tot een kwart van al zijn werknemers ontslaan om de coronacrisis het hoofd te bieden. Dat heeft de topman van de boekingssite Glenn Fogel dinsdagochtend gemeld aan zijn personeel.

Bij Booking.com, dat van oorsprong een Nederlands bedrijf is, werken ruim 17.000 mensen in meer dan 65 landen. 5.500 van hen werken op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Een woordvoerder laat weten dat er ook in Nederland ontslagen gaan vallen. In de komende weken moet duidelijk worden welke afdelingen, landen en hoeveel werknemers precies worden getroffen.

“In mijn hart hoopte ik lange tijd dat dit niet zou gebeuren”, zei Fogel in een videoboodschap aan zijn personeel. “Niets kan echter de impact verzachten die deze crisis heeft gehad en die het blijft hebben op zowel de reisindustrie als ons bedrijf.” Hij omschreef de afgelopen vijf maanden als “de grootste sociale en economische crisis van ons leven”.

Booking.com kreeg veel kritiek op het ontvangen van coronasteun

Booking werd hard getroffen door het stilvallen van de wereldwijde reisindustrie als gevolg van de pandemie. Door het lage aantal intercontinentale vluchten en de stilgevallen zakelijke markt bleef het aantal geboekte overnachtingen ook in het lopende zomerseizoen laag.

De boekingssite vroeg in april overheidssteun aan via de NOW-regeling en kreeg daardoor veel kritiek te verduren. Politici, vakbonden en horeca-eigenaren vonden dat het bedrijf de tegenslag zelf had moeten opvangen, omdat het in de afgelopen jaren miljardenwinsten behaalde.

Zakenblad Quote meldde dat het bedrijf via gunstige regelingen met de Belastingdienst de afgelopen jaren bijna 1,8 miljard euro belastingvoordelen genoot.

Het management van Booking.com leverde salaris in

Vorige maand bleek dat Booking uiteindelijk zo'n 61 miljoen euro loonsteun kreeg, en daarmee na KLM en NS de grootste ontvanger was van het Nederlandse steungeld. Zonder de steun was het aantal getroffen werknemers waarschijnlijk nog groter geweest, stelt een woordvoerder.

Het management van Booking.com kondigde eerder aan een vijfde van het salaris in te leveren, in aanvulling op de salarisbeperkingen die het bestuur zichzelf daarvoor al had opgelegd.

De flinke banenvermindering bij Booking is vergelijkbaar met die van andere reisplatforms, die ook zwaar lijden onder de crisis. Huizenverhuursite Airbnb en platform TripAdvisor meldde eerder al dat zij eveneens afscheid nemen van een kwart van het personeel.

Booking.com lijdt onder de lockdowns in het eerste kwartaal

Booking.com komt later op dinsdag met de resultaten over het tweede kwartaal. In de eerste drie maanden van het jaar leed het bedrijf flink onder de maatregelen die verschillende landen namen om de uitbraak van het coronavirus te vertragen.

Onder meer gesloten grenzen, weinig vliegverkeer en sluitingen van hotels zorgden ervoor dat het aantal geboekte hotelovernachtingen bij het moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com met 43 procent afnam.

Door het lagere aantal boekingen zag Booking, dat ook onder meer eigenaar is van de in de Verenigde Staten populaire boekingssite Kayak, ook zijn omzet met de helft dalen tot 12,4 miljard dollar. Ook leed het bedrijf een verlies van 699 miljoen dollar.

Voor het tweede kwartaal rekenen analisten in doorsnee op 569 miljoen euro omzet. Dat is ruim 85 procent minder dan in dezelfde periode in 2019.

Lees meer over de reisbranche: