• Grote hotelketens doen hun best om toeristen gerust te stellen zodat ze toch in een hotel durven te slapen.
  • Ze nemen een hoop maatregelen om te kunnen garanderen dat de kamers schoon zijn en toeristen er niet besmet maken.
  • Sommige ketens stellen nieuwe richtlijnen op, andere kiezen ervoor om kamers schoon te sprayen met een desinfecterend middel.

Bijna iedere sector wordt hard geraakt door de coronacrisis en dat geldt vooral voor de reisbranche. 

Vrijwel de hele toeristenindustrie ligt stil op dit moment. Niet alleen door overheidsmaatregelen die het reizen moeilijker maken, maar ook door de angst die bij toeristen zelf leeft. 

Als ze al naar een hotel kunnen, durven ze dat misschien niet omdat ze bang zijn het coronavirus op te lopen. Wie weet was de gast die voor hen in de kamer sliep wel ziek.

Daarom doen hotelketens wereldwijd hun best om toeristen op hun gemak te stellen. Dit zijn de maatregelen die ze nemen. 


Hilton gebruikt stickers om kamers af te sluiten

Foto: Hilton

Het is een behoorlijke klus om 6.100 hotels schoon genoeg te houden om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, en daarom werkt hotelketen Hilton samen met academisch medisch centrum Mayo Clinic en een producent van schoonmaakmiddelen. Samen hebben ze een nieuwe hygiënestandaard ontwikkeld waarmee ze in juni van start gaan, om samen de hotelkamers zo schoon mogelijk te krijgen.

Denk hierbij aan het weghalen van pen en papier uit de kamers, contactloze check-in-mogelijkheden en het vergrendelen van de hotelkamerdeur met een sticker na het schoonmaken. 

Lees ook op Business Insider


Marriott spuit desinfecterende spray

Foto: Marriott

Hotelketen Marriott heeft een speciale raad in het leven geroepen die zich gaat verdiepen in hoe de 7.300 hotels van de keten zo goed mogelijk moeten worden schoongemaakt. Ook gaan ze richtlijnen opstellen voor hoe het eten moet worden bereid.

Het nieuwe beleid wordt in de komende maanden ingevoerd, en ook nu is Marriott al druk bezig. Zo hebben ze een soort spuit ontwikkeld waarmee ze desinfecteringsmiddel door de kamer kunnen sprayen


Airbnb heeft richtlijnen opgesteld

Foto: Airbnb

Deze maand publiceert Airbnb, in samenwerking met het Amerikaanse RIVM en verschillende deskundigen, nieuwe richtlijnen waar hosts zich aan moeten houden bij het schoonmaken van hun huis. Verhuurders krijgen de mogelijkheid om zich aan te melden voor een cursus waarbij ze zo leren schoonmaken dat het coronavirus minder kans maakt. Daar krijgen ze ook een diploma voor, waardoor hun huis aantrekkelijker wordt voor gasten.

Volgens de richtlijnen moet een kamer zeker 24 uur na het uitchecken van een gast leeg blijven. Hosts die zich niet aan de richtlijnen voor het schoonmaken kunnen houden, krijgen van Airbnb ook de optie om een buffer van 72 uur tussen verschillende gasten in te bouwen, zodat het virus minder kans krijgt.


Hyatt neemt hygiënemanagers aan

Foto: een Hyatt-hotel.

Vanaf deze maand wil Hyatt ervoor zorgen dat de 900 hotels van de keten zich aan speciale schoonmaakrichtlijnen van de Global Biorisk Advisory Council houden. Daarnaast wil de hotelketen dat ieder hotel in september een hygiënemanager heeft en worden er regelmatig inspecties uitgevoerd in de hotels. 


Accor rolt een strategie uit

Foto: het Savoy-hotel in Londen.

Accor werkt samen met het Franse inspectiebedrijf Bureau Veritas om ervoor te zorgen dat uiteindelijk alle 5.000 hotels en restaurants aan de hygiëne-eisen voldoen. Het rolt de strategie eerst in Frankrijk uit en dan in de rest van Europa. Op de website is te zien welke hotels zich al aan de richtlijnen houden.

Lees meer over hotels in de coronacrisis: