• De filialen van Blokker zijn net als andere niet-essentiële winkels sinds de tweede lockdown in december gesloten. Het bedrijf is aangewezen op online bestellingen.
  • Voor de feestdagen merkte Blokker dat bezorgdiensten als PostNL het razend druk hadden. Daarop besloot Blokker om een eigen bezorgdienst uit de grond te stampen, waarbij medewerkers bestellingen bezorgen.
  • “Sommige medewerkers hebben tot drie uur ’s nachts doorgewerkt om de app af te krijgen. Ik moest bijna huilen zo mooi vond ik het”, zegt CEO Jeanine Holscher in een interview met Het Parool.

Dat de Blokker-winkels in december dicht moesten om de uitbraak van het coronavirus te bestrijden, was natuurlijk overmacht. Niks aan te doen.

Maar dat bezorgdiensten de stortvloed aan online bestellingen vlak voor de feestdagen niet aankonden, daar had de 125 jaar oude winkelketen wel een oplossing voor.

Drie dagen na het ingaan van de tweede lockdown kwam Blokker met een eigen bezorgdienst: ‘Blokker Express’. Daarbij werden de filialen omgetoverd tot minimagazijnen en bezorgden medewerkers de bestellingen met hun eigen auto of fiets. ‘Jij klikt, wij brengen’, luidde de slogan.

“Het idee lag al op de plank voor 2021”, zegt CEO Jeanine Holscher tegen Het Parool. Vandaar dat de service zo snel in de lucht was.

Jeanine Holscher, CEO van Blokker. Foto: Mirage Retail Group
Jeanine Holscher, CEO van Blokker. Foto: Mirage Retail Group

Binnen 5 kilometer rond een Blokker-winkel in een grote stad konden klanten een bestelling thuis laten bezorgen door Blokker-personeel. In kleine plaatsen werd dat opgerekt tot 10 kilometer.

Blokker paste in no time de website aan en bouwde een app waarmee de pakketjes konden worden gescand bij aflevering.

"Sommige medewerkers hebben tot drie uur ’s nachts doorgewerkt om de app af te krijgen. Ik moest bijna huilen zo mooi vond ik het", aldus Holscher, die zelf ook een paar keer bestellingen afleverde bij klanten met haar zoon en dochter. "Ik zei gekscherend: ik ben CEO van een koeriersbedrijf geworden."

Blokker Express is weer gestopt

Blokker Express was een succes. In de eerste week ontving de winkelketen meer dan 50.000 bestellingen. En belangrijker: een groot deel van de 18.000 pakketjes die PostNL nog niet had opgehaald, konden alsnog worden bezorgd voor kerst.

Inmiddels is de druk van de ketel en kan PostNL de stroom aan pakketjes weer aan. Blokker is op 8 januari dan ook gestopt met de eigen bezorgdienst, laat een woordvoerder weten aan Business Insider.

Holscher ziet in de afgelopen weken het bewijs dat Blokker nog springlevend is. "We lanceren nog steeds elke dag nieuwe features en updates. Eigenlijk zijn we een startup in een 125 jaar oud bedrijf", aldus de 55-jarige topvrouw. "We moeten en gaan er nog 125 jaar aan vastknopen."

Lees het volledige interview met Blokker-CEO Jeanine Holscher bij Het Parool.

Lees meer over retail: