Amazon wint in Nederland terrein als het gaat om verwijzingen via vergelijkingssites naar producten die op Amazon.nl worden aangeboden.

Marktleider Bol.com profiteert voorlopig nog van veel meer direct bezoek op de eigen site.

Vraag is of Amazon.nl met zeer lage prijzen serieus marktaandeel kan winnen ten opzichte van Bol.com en Coolblue.

Kan Amazon.nl het leven van Nederlandse marktleiders als Bol.com en Coolblue lastig maken? Die vraag hangt sinds de lancering van de Nederlandse editie van de Amerikaanse webwinkel in maart dit jaar boven de markt.

Uit een analyse van Omnia Retail op verzoek van BNR Nieuwsradio en het Financieele Dagblad blijkt dat Amazon dit jaar terrein heeft gewonnen als het gaat om verwijzingen naar Amazon.nl via vergelijkingssites. Die verwijzen inmiddels net zo vaak door naar Amazon als naar Bol.com.

Op zich is dit een knappe prestatie volgens Sander Roose van Omnia Retail, maar dit betekent nog allerminst dat Amazon.nl marktleider Bol.com qua omzet al benadert. “‘Bij Bol.com komen veel meer bezoekers zónder tussenkomst van zo’n vergelijker naar de website. Dat zijn mensen die er al jarenlang kopen.”

Dat Amazon.nl vaker opduikt via vergelijkingssites heeft waarschijnlijk vooral te maken met het agressieve prijsbeleid waarmee de Amerikaanse techgigant marktaandeel probeert te winnen.

Dat werd begin dit jaar al voorspeld door Rishi Kartaram, oprichter en CEO van het Rotterdamse bedrijf Jeffcommerce, een softwareplatform aan waarmee het aanbod van leveranciers en merken gekoppeld wordt aan e-commerce platforms zoals Amazon.

Tegenover Business Insider gaf Kartaram aan dat lage prijzen ‘stap 1’ zijn uit het draaiboek van Amazon om nieuwe markten te veroveren. “Zodra Amazon een markt betreedt, gaan de prijzen omlaag. Afhankelijk van de markt in kwestie kan dat om enkele tot tientallen procenten gaan.”

Lees ookHoe Amazon in 3 stappen Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse webverkopers gaat platdrukken

Amazon goedkoper, Bol.com en Coolblue als merk populairder

Uit een prijspeiling van de Consumentenbond in juni 2020 bleek dat Amazon.nl gemiddeld 6 procent goedkoper is dan Bol.com. Met name elektronica, wearables, speelgoed, luiers en drogisterij-artikelen zijn bij Amazon doorgaans voordeliger. Stap één van de strategie is dus in werking.

Toch is het niet zo dat Amazon de Nederlandse marktleiders Bol.com en Coolblue in 2020 heeft weggeblazen.

Afgelopen oktober gaf Roeland Donker, country manager Benelux bij Amazon, tegenover Business Insider aan dat de coronacrisis een bewogen periode is geweest. “Het was een uitdaging om de business te lanceren, maar we zijn blij met waar we nu staan.”

Amazon geeft geen cijfers over de omzet of klantaantallen op de Nederlandse markt. Het is dus lastig om te bepalen waar de Amerikaanse gigant precies staat.

Het Amsterdamse adviesbureau Maze-One onderzoekt driemaandelijks de stand van zaken rond de vijf grootste marktplaatsen: Bol.com, Coolblue, Amazon, AliExpress en Wish. Al tijden is Bol.com met grote afstand de favoriet van de gemiddelde Nederlander. Amazon bungelt onderaan.

Uit onderzoek van Capterra in september blijkt dat 89 procent van de ondervraagden liever bij Bol.com dan bij Amazon bestelt als het product bij beide webwinkels op voorraad is.

LEES OOK: De komst van Amazon naar Nederland zorgt nog niet voor een schokeffect: ‘Het was een uitdaging om de business te lanceren’