De bitcoin lijkt niet te leiden onder de aankondiging van een mogelijk belangrijke concurrent.

Dinsdag onthulde Facebook dat het in 2020 een eigen cryptomunt zal introduceren: de libra. Een van de doelen is om financiële dienstverlening aan te bieden aan miljarden mensen in de wereld die nog geen bankrekening hebben, maar wel over een mobiele telefoon beschikken.

Vooraf werd door analisten gespeculeerd dat de bitcoin een tik zou kunnen krijgen door de aankondiging, maar dat scenario blijft voorlopig uit. De waarde van de bitcoin steeg dinsdag zelfs tot het hoogste niveau sinds mei 2018: ruim boven de 9.300 dollar.

Daarna zakt de koers iets terug, tot het huidige niveau van rond de 9.150 dollar. Sinds begin april is de waarde van de bitcoin verdubbeld.

De cryptomunt van Facebook kan juist gunstig zijn voor andere cryptomunten, omdat via dit platform meer consumenten en grote bedrijven in aanraking komen met deze vorm van betalen, wat tot een bredere acceptie kan leiden.

“Over de hele wereld zullen veel mensen (opnieuw) kennismaken met crytomunten en blockchain als gevolg van dit nieuws. Dat straalt af op de dominante cryptomunt bitcoin”, zegt Sid Shekhar, oprichter van Token Analyst, gespecialiseerd in onderzoek naar de markt voor cryptomunten.

Facebook zet met libra een stap in een totaal nieuwe richting, in een bedrijfstak met een hoog reputatierisico. De cryptowereld is de afgelopen jaren geplaagd door schandalen rond diefstal van cryptomunten en problemen met het witwassen van crimineel geld.

Lees ook op Business Insider

Toch is het bedrijf erin geslaagd om meer dan twintig grote ondernemingen elk 10 miljoen dollar te laten investeren in de ontwikkeling van de Libra. Onder meer Mastercard, Visa, Uber en Spotify doen mee. Facebook heeft slechts 2 procent van de aandelen in handen.

Libra is een mogelijke concurrent voor Adyen

Hoewel de libra in eerste instantie geen bedreiging voor de bitcoin lijkt, moet de Nederlandse fintech-unicorn Adyen mogelijk wel oppassen. Volgens analisten van KBC Securities kan de Facebook-munt op termijn een concurrent zijn voor de betaaldiensten van Adyen, al is het nog te vroeg om iets over de concrete impact te zeggen.

Adyen, dat in juni 2018 naar de beurs in Amsterdam ging, vormt voor internetbetalingen een belangrijke schakel tussen webshops aan de ene kant en banken en creditcardmaatschappijen anderzijds. In Nederland heeft Adyen klanten als Coolblue, maar het bedrijf groeit ook hard in de Verenigde Staten.

Lees meer: 5 dingen die je misschien niet weet over Pieter van der Does, de CEO van Adyen

Gebruikers van Facebook kunnen op den duur met libra rekeningen betalen, shoppen op het web, of zelfs met het openbaar vervoer reizen. Deze toepassing van een cryptomunt is volgens de KBC-analisten niet nieuw. De kracht van libra ligt vooral in het aantal mensen dat van Facebook gebruik maakt. Maandelijks maken 2,4 miljard mensen gebruik van het sociale medium. Volgens KBC heeft de virtuele munt hierdoor “een aanzienlijke kans om breed bereik te vergaren”. Dat zou de rol die betaaldiensten van Adyen spelen “ernstig beperken”.

Analisten merken daarbij op dat meerdere klanten van Adyen als Booking.com, eBay en Uber medeoprichters zijn van de libra-munt. Ook concurrenten Paypal, PayU en Stripe behoren tot groep die libra gaat beheren.

Lees meer: