Fitnessketen Basic-Fit heeft het zwaar. Door de coronacrisis boekte het beursgenoteerde bedrijf een verlies van 51,9 miljoen euro over de eerste helft van dit jaar.

Topman René Moos noemt het de “zwaarste periode in de geschiedenis van onze branche”.

Toch zeiden minder mensen hun abonnement op dan vorig jaar, maar Basic-Fit compenseert leden als de deuren gesloten zijn. In sommige landen is dat nog steeds het geval.

In Nederland waren de sportscholen van 16 maart tot 1 juli dicht. In die periode hebben zeker een miljoen mensen hun abonnement opgezegd. De vraag is of zij terugkomen.

Sportscholenuitbater Basic-Fit heeft in de eerste helft van het jaar een groot verlies in de boeken gezet. Ook de omzet liep scherp terug vanwege de uitbraak van het coronavirus. Door lockdownmaatregelen moesten veel vestigingen hun deuren gesloten houden.

Het verlies kwam uit op 51,9 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog een winst van 0,9 miljoen euro. In totaal liep de omzet in het afgelopen halfjaar terug naar 183 miljoen euro, 24 procent minder op jaarbasis.

“Het afgelopen halfjaar was de zwaarste periode in de geschiedenis van onze branche”, zegt topman René Moos in een toelichting op de cijfers. “Toch heeft slechts 9 procent van onze leden het abonnement opgezegd, minder dan in dezelfde periode vorig jaar.”

Lees ook op Business Insider

Abonnees van Basic-Fit gecompenseerd tijdens lockdown

Basic-fit heeft abonnees gecompenseerd voor de maanden dat de scholen dicht moesten. Het bedrijf heeft bijna 47 miljoen euro extra kosten gemaakt door de lockdownmaatregelen. Op dit moment zijn er nog steeds sportscholen gesloten, zoals in Antwerpen.

In Nederland, waar Basic-Fit de populairste fitnessketen is, leidde de intelligente lockdown in het eerste halfjaar tot een omzetverlies van 38 procent voor de Nederlandse tak. Basic-Fit verwacht in 2020 zo’n honderd nieuwe vestigingen te openen. Het doel van 1250 sportscholen in 2022 blijft staan.

Eind juni zeiden analisten van Morgan Stanley te verwachten dat Basic-Fit te maken krijgt met meer vraag na de coronacrisis. Dit zou gelden voor de hele fitnessindustrie, die inmiddels snakt naar klanten.

In Nederland waren de sportscholen vanaf 16 maart tot 1 juli gesloten. Daarop zijn veel ondernemers in de branche digitaal les gaan geven en later ook buiten.

Toen in mei bleek dat de deuren nog niet open mochten, verscheen in de kranten een brief van sportscholen aan Mark Rutte waarin ze pleitten voor opening. BigGym spande zelfs een rechtszaak aan tegen de sluiting.

Een miljoen mensen stopten met sporten in fitnesscentra

De inkomstenstroom droogt op en de kosten lopen 100 procent door, schetste Han de Hair, voorzitter van de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES) in het AD. Een aantal loyale klanten bleef het abonnementsgeld doorbetalen, maar dat gold zeker niet voor iedereen.

Brancheorganisatie NL Actief zei begin juli tegen de NOS dat de aangesloten sportscholen voor de coronacrisis 3,2 miljoen leden hadden, dat is nu 30 procent minder. Het komt er dus op neer dat bijna een miljoen mensen is gestopt. Het is de vraag of die terugkomen.

Tijdens de sluiting vlogen de dumbells, fitnesselastieken en yogamatten de winkel uit en raakten in sommige gevallen langdurig uitverkocht. De NOS sprak Daniël van Vuuren die zo’n 600 à 700 euro heeft uitgegeven en inmiddels thuis een soort sportschool heeft.

Daar kan hij zich in het zweet werken wanneer hij wil, zonder dat hij hoeft te wachten tot een apparaat vrijkomt. Van Vuuren is dan ook niet van plan weer lid te worden van een sportschool.

Lees meer:

I