Tweedehands auto’s blijven onverminderd populair. De verkoop in 2018 komt volgens brancheorganisaties Bovag en RDC uit op een nieuw record.

Over heel 2017 werden bijna 1,98 miljoen occasions verhandeld. De kans is groot dat er dit jaar voor het eerst meer dan 2 miljoen tweedehands auto’s worden verkocht.

Waar moet je op letten als je een occasion wilt aanschaffen? Waar kun je het beste terecht: bij de dealer of een particulier? En hoe voorkom je een kat in de zak?

Dealer of particulier?

Ondanks populaire websites als AutoScout24, Speurders en Marktplaats geven de meeste autokopers de voorkeur aan een dealer. Zo’n twee op de drie occasions komt bij een autobedrijf vandaan.

Bij een particulier ben je meestal goedkoper uit. Anders dan een autobedrijf hoeft een particulier geen personeel en duur pand te financieren met de verkoop van zijn auto. Bovendien is een particuliere verkoper meestal niet uit op winst; hij wil gewoon zo snel mogelijk van zijn oude auto af.

Garantie

En last but not least hoeven particuliere verkopers geen garantie te geven. En daarin zit hem de crux: als koper loop je hierdoor een risico. Alleen als hij uitdrukkelijke garantie heeft gegeven of als jij kunt aantonen dat er kwade opzet in het spel is kun je een particuliere verkoper aansprakelijk stellen.

Dat is anders als je je auto koopt bij een dealer die is aangesloten bij de Bovag, een brancheorganisatie waarbij ruim 9.000 bedrijven zijn aangesloten. Hier krijg je een garantie van minimaal zes maanden. Stuit je binnen deze periode op gebreken, dan kun je de schade verhalen op de verkoper.

Lees ook op Business Insider

Je hebt bovendien tijdens de werkzaamheden recht op vervangend vervoer, al kan dit ook een leenfiets zijn of een huurauto waarvoor je een deel moet bijbetalen.

Let wel: de garantie geldt alleen voor auto’s die duurder zijn dan 4.500 euro en soms ook als je voor de auto meer dan 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde hebt betaald. Op goedkopere auto’s geldt geen standaard garantie.

Ook als de schade is ontstaan omdat je de auto op een verkeerde manier hebt gebruikt, moet je zelf voor de kosten opdraaien. De verkoper moet dit wel kunnen bewijzen. Is de garantietermijn verstreken, dan ligt de bewijslast bij jou.

Meeneemprijs

Bij Bovag aangesloten bedrijven kunnen er wel voor kiezen om een auto aan te bieden voor een lage ‘meeneemprijs’ zonder garantie. Maar dit moet wel expliciet in de koopovereenkomst worden vermeld.

In zee gaan met een Bovag-dealer heeft nog meer voordelen. Je krijgt drie maanden garantie op reparatie op onderhoud. En lig je in de clinch met de dealer, dan kun je relatief laagdrempelig je geschil voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

Wat je verder mag verwachten van een auto die je van een dealer koopt, hangt onder andere af van de prijs, het merk en bouwjaar van de auto, de staat van onderhoud, de kilometerstand en eventueel extra afgegeven garantie. Het is logisch dat je van een acht jaar oude auto met twee ton op de teller minder kunt verwachten dan van een exemplaar uit 2014 dat 20.000 kilometer heeft gereden.

Maar ook voor een oudere auto geldt dat de verkoper een deugdelijk product moet leveren en dat je er veilig mee moet kunnen rijden. Wel moet je rekenen op meer onderhoudskosten, vanwege slijtage.

Koop je een auto van een particulier, dan mis je voordelen als garantie en een geschillenregeling, maar betaal je doorgaans ook minder. Koop je een auto via bijvoorbeeld Marktplaats, neem dan een expert mee of kies een auto waarop nog fabrieksgarantie rust.

Mededelings- en onderzoeksplicht

Het ontbreken van garantie ontslaat een particuliere verkoper overigens niet van de mededelingsplicht. Elke autoverkoper is namelijk verplicht om alle gebreken en mankementen te melden.

Anderzijds heb je als koper een onderzoeksplicht. Je wordt geacht om de staat van de auto te controleren, door bijvoorbeeld een proefrit te maken of een aankoopkeuring te laten doen. Maak je een proefrit, beperk je dan niet tot de snelweg, maar rijd bijvoorbeeld ook een stukje door de stad, zodat je in verschillende omstandigheden kunt ervaren hoe de auto functioneert.

Wees alert op roestplekken: deze kunnen duiden op een eerdere aanrijding. Vraag of er een onderhoudsboekje is en controleer of grote en kleine beurten met regelmaat zijn uitgevoerd. Koop je een wat oudere auto, check dan hoeveel exemplaren van hetzelfde bouwjaar nog op de weg zijn. Daaruit kun je globaal afleiden hoe betrouwbaar dit autotype is.

Ben je nog onbekend met een automerk of -type, zoek dan op internet naar de ervaringen van andere autobezitters.

Kilometercheck voor tweedehands auto

Verder is het sowieso slim om de kilometerstand te controleren. Ruim 1 op de 18 auto’s heeft een teruggedraaide teller. Op de website van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) kun je niet alleen een eenvoudige kentekencheck laten uitvoeren, maar ook tegen betaling het aantal kilometers en het schadeverleden controleren.

Laat verder de tellerstand zwart op wit vastleggen in de koopovereenkomst. Mocht er toch mee zijn gesjoemeld, dan kun je de verkoper hierop aanspreken.

Wat is een reële prijs voor een occasion?

Uiteraard is niet alleen de kwaliteit van belang, maar ook de prijs. Onderzoek vooraf de waarde. Dit kun je op diverse websites doen, waaronder die van de Bovag, de ANWB en AutoWeek. Je vult hier het kenteken in en de (geschatte) kilometerstand en er rolt vervolgens een potentiële prijs op die je bij de dealer kunt krijgen. Ook kun je kijken voor welke prijs vergelijkbare auto’s op internet te koop worden aangeboden.

Wil je een goede prijs-kwaliteitverhouding, oriënteer je dan ook eens op een merk dat wat minder goed in de markt ligt, zoals een Japanse auto. Immers: hoe geliefder een auto is, hoe duurder deze naar verhouding ook zal zijn. De huidige top 5 merken in de occasionmarkt bestaat uit Volkswagen, Opel, Peugeot, Renault en Ford.

Neem in je afweging ook de verdere kosten mee, zoals wegenbelasting, onderhoudskosten en een reservering voor onverwachte reparaties.

Lees meerDit betaal je voor de 9 best verkochte occasions aan onderhoud en reparatie over een periode van 5 jaar

Onderhandelen over de prijs

Heb je al het voorwerk gedaan, dan kun je de onderhandelingen starten. Behalve op een lagere prijs kun je ook aansturen op gratis extraatjes, zoals nieuwe banden, lichtmetalen velgen of een nieuwe APK.

Wil je je auto bij een garage kopen en heb je een inruilauto, probeer hier dan een aantrekkelijke verkoopprijs voor te bedingen.

Tweedehands auto niet in orde?

Heb je ondanks alle inspanningen een auto met een gebrek gekocht, vraag dan de garage om de auto kosteloos te repareren. Kom je er niet uit, stuur dan een officiële klachtenbrief, waarin je een duidelijke termijn vermeldt waarbinnen de garage het probleem moet oplossen. Laat die dit na, probeer dan de koopovereenkomst te ontbinden en (een deel van) je geld terug te krijgen.

Weigert de autodealer dit, dan kun je het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, mits de garage is aangesloten bij de Bovag.

Je kunt ook een beroep doen op je rechtsbijstandsverzekering, als je die hebt afgesloten. Anders rest helaas een tijdrovende en dure gang naar de rechter.

Lees ook over (tweedehands) auto’s: