Het aantal verkochte nieuwe auto’s is vorig jaar weer gestegen na een dieptepunt in 2016.

Dat is volgens brancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging grotendeels te danken aan de oplevende economie.

Het aantal verkochte auto’s kwam in 2017 op 414.538 stuks. Dat is 8,4 procent meer dan een jaar eerder.

In december vorig jaar lag het aantal verkochte auto’s wel de helft lager dan in dezelfde maand in 2016, toen een belastingwijziging de oorzaak was van een forse toeloop.

Voor 2018 verwachten de brancheverenigingen een verdere groei van de autoverkopen. Zij denken dat er dit jaar 430.000 auto’s de showroom uit rijden.

Onderzoeksbureau Aumacon gaat zelfs uit van 445.000 voertuigen, maar aantallen als de ruim 600.000 verkochte auto’s uit 1999 komen niet snel meer terug. Dergelijke hoge aantallen zitten er volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann niet meer in.

Hij noemde in 2016 twee redenen waarom de autoverkopen niet meer op het oude niveau terugkeren, en Business Insider doet er twee bij.

1) Verstedelijking

“De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour”, aldus Dickmann. “Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen.”

Een blik op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigt de conclusie van Dickmann. De Nederlandse bevolking groeit vooral in de grote gemeenten, en dan met name in de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Sinds 2009 vond 37 procent van de totale bevolkingsgroei plaats in deze vier steden. In de periode 2004-2009 was dit aandeel slechts 21 procent.

Het hebben van een auto is in de Randstad minder noodzakelijk doordat het openbaar vervoer goed ontwikkeld is. Bovendien moet je soms enkele maanden tot meer dan een jaar wachten op een parkeervergunning, die vaak ook nog eens niet goedkoop is.

Het is daarom niet verrassend dat deelauto’s steeds populairder worden in de Randstad. Via bedrijven als SnappCar, GreenWheels en ConnectCar kunnen inwoners een auto huren voor een dagje of langer.

2) Auto’s gaan langer mee

Het Nederlandse wagenpark vergrijst. Ruim de helft van alle auto’s in Nederland is 9 jaar of ouder. Tien jaar geleden was dit aandeel 37 procent. Volgens de afdeling van VWE voertuiginformatie en -documentatie komt dit ten eerste doordat er simpelweg minder auto’s verkocht worden, waardoor er minder jonge occasions op de markt zijn.

Maar de bolides die nu uit de fabriek rollen gaan ook langer mee. “Auto’s worden steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt”, aldus Dickmann.

Voornaamste bewijsstuk: auto’s gaan op steeds latere leeftijd naar de sloop. In 2015 werd een benzineauto na 18,2 jaar uit elkaar gehaald, blijkt uit CBS-cijfers. Tien jaar daarvoor lag dat nog op 16 jaar.

3) Autobezit is duur in Nederland

Een eigen auto is handig om snel en comfortabel op de plek van bestemming te komen. Maar je bent ook extra geld kwijt, aan wegenbelasting, verzekeringen en brandstof. Autobezit in Nederland is duur, helemaal als je het vergelijkt met andere Europese landen.

LeasePlan vergeleek in 2016 in elf landen de kosten voor een auto uit het zogeheten C-segment, waarmee 20.000 kilometer per jaar wordt gereden. Zo’n auto kost in Nederland 660 euro per maand als op benzine wordt gereden. Een dieselvariant komt volgens het onderzoek uit op gemiddeld 805 euro per maand.

Daarmee zijn de kosten hoger dan in Italië en Spanje, de nummers twee en drie op de ranglijst. In Tsjechië zijn de maandelijkse kosten van een auto het laagst, met 406 euro voor een benzine-auto en 455 euro voor een diesel.

autobezit

4) Kopers nieuwe auto’s vergrijzen

Jongeren hebben geen interesse meer in auto’s, zo signaleren trendwatchers al een tijdje. Door internet en smartphones zijn vrienden altijd dichtbij en is fysiek contact minder belangrijk. Ook wonen steeds meer jongeren in steden, waar de afstanden kleiner zijn en volop bussen, trams of metro’s rijden.

In Nederland lijkt die trend niet op te gaan, blijkt uit onderzoek van VWE uit 2015. Nederlandse jongeren tussen de 18 en 25 jaar bezaten op 1 augustus 2015 288.607 personenwagens, ruim 22.000 stuks meer dan op hetzelfde moment in 2009.

Maar op de nieuwverkopen heeft deze ontwikkeling weinig invloed: jongeren kopen vooral tweedehands auto’s. In het eerste kwartaal van 2015 was slechts 1,6 procent van de auto’s die jongeren aanschaften nieuw.

Dat is terug te zien in de gemiddelde leeftijd van een autokoper: die is inmiddels opgelopen tot 57 jaar. Bijna een derde van de auto’s wordt gekocht door 65-plussers. Ouderen zijn de enige leeftijdsgroep waarin de nieuwverkopen nog enigszins op peil zijn gebleven.

LEES OOK: Auto beschadigd, dader onbekend, wat nu?