Een auto kopen is één ding. Maar een auto blijven rijden, dat kost pas geld.

Het is zo’n ongevraagd advies dat iedereen weleens heeft gekregen.

Een advies dat overigens klopt als een bus. “Zelfs een kleine tweedehands auto kost al een paar honderd euro per maand”, schrijft het Nibud, het instituut voor budgetvoorlichting.

Er komen namelijk nogal wat kosten bij kijken, afhankelijk van het soort auto en het aantal kilometers: afschrijving, motorrijtuigenbelasting, verzekering (de vaste kosten) en zaken als brandstof, onderhoud en reparatie (variabele kosten).

Met name op het laatste onderdeel kun je voor fikse verrassingen komen te staan. Je denkt je auto voor een eenvoudige onderhoudsbeurt naar de garage te brengen, maar na afloop vond de monteur tal van gebreken. Het repareren ervan kan flink in de papieren lopen.

Toch kun je enkele kosten voorkomen of inperken. Hieronder vind je zeven tips om te besparen op het onderhoud van je auto:

1. Stel niet uit en rijd normaal

Wie je het ook vraagt, waar je je informatie over het onderhoud van je auto ook vandaan haalt: iedereen is het erover eens dat besparen op het onderhoud van je auto niet begint bij het laten schieten van het onderhoud.

Lees ook op Business Insider

Een auto is simpelweg een machine met allerlei bewegende onderdelen. En zo’n apparaat moet op gezette tijden gecontroleerd worden. Dus neem je auto niet voor lief, maar besteed er aandacht aan.

“Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud”, tipt de ANWB. “Zo voorkom je een hoop narigheid.”

Tijdens een onderhoudsbeurt kan een garagehouder ook signaleren welke kosten er op korte termijn nog aan zitten te komen. En zo houd je volgens de ANWB “grip op de kosten en wordt de kans aanzienlijk kleiner dat je plotseling stil komt te staan”.

Is er iets kapot, laat het maken. Doordat auto-onderdelen met elkaar samenwerken kan een kleine slijtage aan het ene onderdeel zorgen voor een grote schade aan het andere. In het boekje van je auto vind je een onderhoudsschema waarop staat wanneer (meestal na een x-aantal kilometers) onderdelen vervangen moeten worden.

Een andere eenvoudige manier om te besparen is het aanpassen van je rijstijl. Door minder fel af te remmen behoed je de remschijven en banden van een vroege afgang.

Ook de motor, de versnellingsbak, de schokdempers (niet te hard over drempels), de wielophanging en de stuurinrichting slijten minder hard bij een rustigere rijstijl.

2. Kleine zaken kun je zelf checken en vervangen

Moderne auto’s worden steeds complexer en bestaan steeds vaker uit elektronica die met computers ingelezen moet worden. Daar kun je zelf niet aan beginnen. Maar het maandelijks checken van de bandenspanning, de lampen, de koelvloeistof, het oliepeil en de ruitenwisser(vloeistof) is kinderspel.

Een te lage koelvloeistof en oliepeil kunnen leiden tot ernstige motorschade. Ruitenwissers die zonder vloeistof poetsen, gaan al snel kapot. Door het rijden met een te lage bandenspanning (te weinig lucht in de banden) slijt het rubber harder en verbruik je meer brandstof. “Jaarlijks al gauw 100 euro”, weet de Consumentenbond.

Nog wat kleinere zaken waar je aan moet denken: laat de airco ook in de winter lopen tegen uitdroging van onderdelen en schimmelvorming en wissel je winterbanden voor de zomervariant als de temperatuur boven de 7 graden Celsius komt.

Brancheorganisatie BOVAG hield tijdens de hittegolf van 2018 een steekproef en ontdekte dat zo’n half miljoen Nederlands ondanks de hoge temperaturen doorrijdt op winterbanden. Ook daar slijten je banden harder van.

3. Shop online en bespaar op onderdelen

Weet jij veel waar de nieuwe onderdelen vandaan komen die de monteur in je auto heeft gezet. Het enige wat je na afloop ziet zijn de kosten die de garage voor de onderdelen rekent.

Maar wat kosten de onderdelen daadwerkelijk? Ben je niet geflest en had het goedkoper gekund?

Er zijn verschillende websites waar je kunt shoppen naar nieuwe onderdelen. Voer simpelweg je kenteken in, klik op de categorie onderdelen die je wilt aanschaffen (bijvoorbeeld een accu) en de onderdelenwebsites leiden je direct naar de onderdelen die voor jouw auto geschikt zijn.

Zo schat een rekentool van de ANWB dat een nieuwe band voor een specifiek type Opel Corsa uit 2011 95 euro kost. Via diverse auto-onderdelensites kost een nieuwe band van Michelin tussen 76 en 79 euro, een Goodyear kost tussen de 65 en 70 euro en een Vredestein koop je vanaf 53 euro. Het verschilt nogal.

Maar ook hierbij geldt een oude wijsheid: goedkoop is duurkoop. Ga dus niet voor een goedkoop onbekend merk, maar zoek naar de beste banden.

4. Laat je een zzp’er, een onafhankelijke vakgarage of merkdealer het onderhoud doen?

Waar je je auto in onderhoud geeft, hangt af van diverse zaken. De leeftijd van je bolide is er een van.

Vanwege de garantie op een nieuwe auto is het verstandiger dat je die laat controleren bij de merkdealer. Zo voorkom je dat de dealer later valt over aanpassingen die bijvoorbeeld een vakgarage heeft gedaan en moeilijk gaat doen over de garantie.

Bij een nieuwe auto heeft de koper sowieso wettelijk recht op gratis reparatie als de auto kapot gaat in het eerste half jaar, tenzij de verkoper kan aantonen dat de koper schuld heeft aan het defect. Na een halfjaar is die bewijslast omgedraaid.

En dan zijn er nog de langere garantietermijnen, waar je meestal voor betaalt bij de aanschaf. “Het kan, zeker bij langere garantieperioden, verstandig zijn die garantie niet op het spel te zetten”, aldus de Consumentenbond. En dus naar de dealer te gaan.

Op de vraag waar je het duurste uit bent, een vakgarage of een merkdealer, is geen eenduidig antwoord. Zo schrijft de ANWB dat een “een dealer vaak duurder is dan een specialist of een Bovag-garage”.

Begin dit jaar zei ANWB-woordvoerder Jos van der Drift tegen het consumentenprogramma Radar dat “auto’s tussentijds ook nog weleens wat modificaties en updates krijgen die je niet krijgt bij een universele garage. Daarnaast bieden merkdealers vaak extra services zoals halen en brengen, een gratis leenauto of een werkplek als er klein onderhoud gepleegd moet worden.”

Bovag en de Consumentenbond deden onderzoek naar het verschil in kosten en concludeerden, onafhankelijk van elkaar, dat er eigenlijk geen peil op te trekken is.

Bovag ziet dat “een grote beurt bij het onafhankelijke autobedrijf gemiddeld 252 euro kost en bij de dealer 240 euro (exclusief btw)”, schrijft PlusOnline.

De Consumentenbond concludeerde in 2014 dat “de dealer niet altijd duurder en soms zelfs goedkoper is. Het verschilt per auto en per klus.” De bond vroeg twaalf autobedrijven een offerte te maken voor de meestvoorkomende onderhoudsbeurten van populaire auto’s.

Van der Drift van de ANWB zei tegen Radar dat het raadzaam is om een specialist in te schakelen als je slechts een enkel onderdeel moet laten vervangen, zoals ruiten, banden en transmissies. “Voor specifieke klachten of werkzaamheden is daar kennis en ervaring, waardoor de herstelkosten ook lager zijn.”

5. Handig? Doe het zelf

Heb je op autogebied twee rechterhanden, dan kun je overwegen om zelf aan de slag te gaan in zogenoemde doe-het-zelf-garages. Die zitten in het hele land.

Daar huur je een werkplek, brug en gereedschap tegen schappelijke prijzen en kun je met je online gekochte onderdelen zelf aan de slag. Bovendien loopt er vaak een specialist rond die je met raad en daad kan helpen.

Een werkplek kost 5 euro per uur, een hefbrug tien euro en gereedschap 5 euro per uur, weet Pricewise.

LEES OOK: De beste prijs voor je auto? Dit zijn de verschillen tussen autosites, dealers en veilingsites

MIS OOK NIET: Zo voorkom je dat je bij de garage te veel betaalt voor een keuring of reparatie