De verkoop van tweedehands auto’s zit al enkele jaren in de lift. Maar hoe raak je na aankoop van een nieuwe wagen je occasion kwijt? Waar krijg je de beste prijs? En hoe pak je het slim aan?

Al ruim twee jaar laat de verkoop van occasions een stijgende lijn zien. De verkoop van tweedehands auto’s door autobedrijven steeg afgelopen jaar met 4,5 procent en de verkoop tussen particulieren onderling met 2,2 procent, zo blijkt uit recente cijfers van VWE Trendweb.

De redenen voor deze groei zijn de aantrekkende economie en de trend dat consumenten vaker kiezen voor een occasion in plaats van een nieuwe auto.

Inruilen

Natuurlijk wil je hiervan profiteren als je je eigen auto in de verkoop zet. Maar hoe regel je dit? Het eerste dilemma waar je voor staat is: welk verkoopkanaal kies ik? Het is verleidelijk je oude auto bij de garage in te ruilen bij aankoop van een nieuw exemplaar. Maar dat levert per saldo vaak wel iets minder op dan verkoop aan een particulier. Daar staat echter tegenover dat je niet het risico loopt om dubbel wegenbelasting te betalen omdat je nog geen koper hebt gevonden voor je oude auto.

… of zelf doen?

Een andere optie is zelf de verkoop regelen. Er bestaan tientallen advertentiesites. De verschillen in kosten, bereik, plaatsingsduur en het aantal foto’s dat je mag plaatsen zijn behoorlijk groot, dus vergelijken loont. Sommige websites zijn voor iedereen toegankelijk; andere richten zich uitsluitend op dealers. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld via een veiling, waar andere autohandelaars een bod kunnen uitbrengen.

Bij veel van deze websites kun je eerst gratis en vrijblijvend een globale prijsindicatie opvragen, op basis van je kenteken. Vervolgens kun je je auto aanbieden, waarna je een bericht krijgt over het hoogste bod dat wordt uitgebracht. Een voordeel hiervan is dat je veelal snel van je auto afkomt.

Verkoop aan een particulier levert meestal meer op dan aan een bedrijf. Maar je hebt natuurlijk wel meer rompslomp: je krijgt telefoontjes en bezoek aan de deur, moet allerlei vragen beantwoorden, onderhandelingen voeren, eventueel meegaan met proefritten en de verkoop zelf afhandelen. Bovendien kan het proces lang duren.

Lees ook op Business Insider

Wat is een faire prijs?

Natuurlijk wil je voor je auto een mooi bedrag krijgen. De waarde van je auto hangt af van veel verschillende factoren, zoals het merk, het model, de staat van onderhoud en het aantal verreden kilometers. Uiteraard wordt voor een gewild merk meer neergeteld dan voor een merk waar weinig interesse in is.

Volkswagen is al enkele jaren het meest populaire occasionmerk. Peugeot heeft Opel afgelopen jaar van de tweede plaats gestoten. Ook de verkoop van tweedehands Toyota’s, Volvo’s, Kia’s, Skoda’s en Dacia’s zat in 2016 flink in de lift. Dalers waren Fiat, Alfa Romeo en Suzuki. Vooral naar jonge auto’s uit het B- en C-segment is veel vraag.

Wil je weten wat voor jouw auto een faire prijs is, kijk dan even op de koerslijst van de ANWB. Hier vind je de gemiddelde prijzen die voor vergelijkbare auto’s (van maximaal 12 jaar oud) worden neergeteld bij Bovag-autobedrijven. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de auto geen mankementen vertoont. Heeft je auto extraatjes, zoals airco, dan ligt de werkelijke verkoopprijs natuurlijk wat hoger. Of jij uiteindelijk ook deze prijs weet te bedingen, moet je natuurlijk nog maar afwachten, maar de koerslijst vormt een aardige indicatie.

Verder kun je natuurlijk ook kijken tegen welke prijs vergelijkbare auto’s met een vergelijkbare kilometerstand op advertentiesites worden aangeboden. Bedenk wel dat de werkelijke verkoopprijs meestal wat lager ligt, omdat er nog over onderhandeld wordt.

Auto aanbieden

Heb je een redelijke prijs in gedachten, dan kun je de auto gaan aanbieden. Zorg ervoor dat je alle relevante informatie vermeldt, zoals het merk, type, bouwjaar, aantal gereden kilometers, type brandstof, tankinhoud en de looptijd van de apk. Vergeet niet de extra’s te vermelden, zoals airco, opgeslagen zomerbanden, ingebouwde navigatie of lichtmetalen velgen.

Het is slim om je auto vlak voor verkoop te onderwerpen aan een onderhoudsbeurt en een apk-keuring. Je hebt dan zekerheid over de staat van de auto en voor potentiële kopers is het prettig als zij er voorlopig geen omkijken naar hebben. Zorg er ook voor dat je alle garagerekeningen van de afgelopen jaren kunt overleggen, zodat de koper een beeld heeft van jouw auto.

Wees eerlijk over de technische staat van de auto en eventuele gebreken. Als verkoper ben je verplicht om alle mankementen die jou bekend zijn te melden. Anders kan de koper de koopovereenkomst vernietigen of jou aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Omgekeerd heeft de koper ook een onderzoeksplicht: alleen een rondje om de auto lopen en vertrouwen op de apk is niet voldoende.

Plaats op de advertentiesite zo veel mogelijk foto’s van de auto; ook van de binnenkant en van de kilometerteller. Uiteraard zorg je ervoor dat je auto er spic en span uitziet en dat alle vloeistoffen zijn bijgevuld.

Technische keuring

Een geïnteresseerde consument kan vragen om een technische keuring voor hij de auto koopt. Breng altijd zelf de auto naar het keuringsstation en maak vooraf schriftelijke afspraken wie de rekening van de keuring betaalt.

De koper kan er ook voor kiezen om een ontbindende voorwaarde op te nemen in de koopovereenkomst. Leg wel goed vast wat de waarde van de geconstateerde gebreken moet zijn om voor ontbinding in aanmerking te komen. Besluit de koper geen keuring te laten uitvoeren, neem dit dan ook op in de koopovereenkomst.

Proefrit

Veel potentiële kopers willen een proefrit maken. Om te voorkomen dat een ander er met jouw auto vandoor gaat, is het belangrijk dat je zelf meegaat en het liefst ook zelf de auto bestuurt. Wil de koper zelf rijden, haal dan de sleutels uit het contactslot voor je van plaats wisselt. Verder is het verstandig om de gegevens van het rijbewijs van de belangstellende te noteren voor je de autosleutels afgeeft.

Leg ook op papier het exacte tijdstip van de proefrit vast, zodat je een eventuele verkeersboete op de koper kunt verhalen. Is je auto alleen WA verzekerd – waardoor schade aan jouw auto niet is gedekt – wees dan extra alert. Bij een eventuele aanrijding moet je de kosten verhalen op de potentiële koper en dat is niet altijd eenvoudig. Is je auto volledig casco verzekerd, dan kun je je verzekeraar aanspreken, maar dit kan wel invloed hebben op je no-claim.

Koopovereenkomst

Heb je een prijs afgesproken, zet dan zoveel mogelijk op papier, om misverstanden te voorkomen: de gegevens van de koper en verkopen, de kilometerstand, eventuele gebreken. Op de website van de ANWB vind je een modelovereenkomst. Zorg ervoor dat je het geld binnen hebt voor je de autosleutels meegeeft: het geld moet op je rekening staan of cash zijn betaald.

Na de koop is het zaak dat de auto op naam van de koper komt. De koper moet hiervoor naar het postkantoor. Het is verstandig om hem te vergezellen. Zorg ervoor dat je alle benodigde papieren kunt overhandigen.

Verder is het zaak er goed op te letten dat je een vrijwaringsbewijs krijgt. Hiermee kun je aantonen dat de auto niet meer van jou is. Anders blijf jij verantwoordelijk voor eventuele ongelukken, bekeuringen en rekeningen voor de wegenbelasting. De Belastingdienst zal wegenbelasting die je al hebt betaald terugstorten of verrekenen met de belasting voor je nieuwe auto. Vergeet niet de verzekering stop te zetten. Meestal moet je hiervoor een kopie van het vrijwaringsbewijs opsturen naar je verzekeraar.

LEES OOK: Nieuwste trend ‘occasion lease’ vooral interessant voor starters en zzp’ers