Hoge rekeningen van de garage beu? Kies dan voor een Japanse auto. In de top tien meest betrouwbare auto’s staan zes Japanners en slechts één Duitser.

Duitsland en degelijkheid zijn bijna synoniemen, maar als je kijkt naar de betrouwbaarheid van de daar gefabriceerde auto’s, dan is ‘made in Germany’ allerminst een garantie voor weinig sores en lage onderhoudskosten.

Dat blijkt uit de Reliability Index die wordt samengesteld door de Britse verzekeraar Warranty Direct. De verzekeraar registreert op basis van aantallen reparaties en de kosten daarvan hoe betrouwbaar bepaalde auto’s zijn en stelt op grond daarvan de betrouwbaarheidsindex samen.

De conclusie is dat wie zijn rekening bij de garage tot een minimum wil beperken, voor een Japanse auto moet gaan. Japanse merken domineren namelijk de betrouwbaarheidsindex. In de top 10 staat maar één auto van een Duits merk, de Mercedes-Benz CLC, tegen zes auto’s van Japanse makelij.

reliability-index

Wat uitleg bij de bovenstaande tabel. In tegenstelling tot standaardverzekeringen in Nederland, die autoschade dekken bij een ongeval, heeft Warranty polissen die specifiek dekking bieden bij reparatiekosten als gevolg van slijtage en dergelijke. Je krijgt dus een soort verlengde garantie op je auto.

Omdat de rekening van elke reparatie naar Warranty gaat, hebben ze een uitgebreide database aan informatie. Zo weten ze welke zaken vaak stuk gaan bij het model, hoe vaak de eigenaar jaarlijks bij de garage staat en wat de jaarlijkse onderhoudskosten zijn.

Lees ook op Business Insider

Uit al die gegevens stellen ze een index samen, waarbij ‘100’ het gemiddelde is. Dus een auto met een score hoger dan 100 is minder betrouwbaar dan gemiddeld. Alleen auto’s waarvan de verzekeraar er naar eigen zeggen meer dan 50 verzekert, worden in de index opgenomen.

Omdat de meeste modellen die in het VK op de markt komen ook in Nederland verkocht worden, is de kans groot dat jouw auto ook in de lijst staat.

Minst betrouwbare auto’s

Behalve een top 10 meest betrouwbare auto’s, kun je dan ook de top van de minst betrouwbare auto’s maken. En dan valt op dat hoe groter en duurder de auto, hoe vaker je kennelijk panne hebt. Al zal bij onderstaand rijtje wellicht de rijstijl ook van invloed zijn.

Vanzelfsprekend hebben oudere modellen het zwaarder in de index dan jonge occasions (nieuw auto’s doen niet mee, want die hebben vaak minimaal twee jaar fabrieksgarantie, red.). Ook bij auto’s komen met de leeftijd de gebreken. Het maakt natuurlijk ook wel uit hoeveel kilometer je per jaar rijdt.

Warranty Direct kijkt echter ook op merkniveau. Zo haal je de oudere modellen eruit. Wat blijkt? Japan heerst nog altijd. In de top tien merken met de hoogste score zijn maar twee Europees merken te vinden: Rover en Renault.

Gerenommeerde Duitse merken als Mercedes-Benz (31), Audi (33) en zelfs Volkswagen (26) bevinden zich in de onderste regionen van de 38 merken waarvoor data beschikbaar is.

LEES OOK: De traditionele autodealer verdwijnt: flagshipstores en virtual reality zijn de nieuwe trends