• Russische en Chinese consumenten met diepe zakken kunnen sinds deze week in dezelfde auto rijden als president Poetin.
  • De Aurus Senat van rond de 220.000 euro moet het opnemen tegen luxueuze automerken zoals Rolls-Royce, Bentley en Mercedes-Benz.
  • Door de economische sancties tegen Rusland wil het land minder afhankelijk zijn van geïmporteerde goederen en technologie, ook in het geval van luxe-artikelen.

In Moskou is maandag begonnen met de productie van de ‘Aurus Senat luxe sedan’. President Vladimir Poetin is een grote fan van deze luxueuze auto, die om marketingredenen gedoopt is tot de ‘Russische Rolls-Royce’.

Tijdens zijn inauguratie in 2018 reed het staatshoofd zelf in het voertuig ter promotie van deze nationale trots. Deze Aurus is de tegenhanger van The Beast die Amerikaanse presidenten vervoert.

Eenvoudigere en minder luxe modellen van de Aurus Senat rijden al een paar jaar rond op Russische wegen.

De opvolger van de ZiL uit de Sovjet-tijd

De Aurus Senat is een prestigeproject voor het Kremlin. Volgens persbureau Reuters heeft de staat sinds 2013 meer dan 150 miljoen euro in de ontwikkeling gestoken. De auto wordt in samenwerking met het Russische staatsonderzoeksinsituut NAMI en automaker Sollers PAO geproduceerd.

De Aurus moet de opvolger worden van de zwarte limousines van de oude auto- en vrachtautofabriek ZiL die decennialang Sovjetleiders rondreden. De honderd jaar oude autofabrikant sloot in 2013 de deuren.

Aurus Senat ook voor de Chinese markt

Naar verwachting verschijnen erin 2024 en 2025 hybride en elektrische modellen van de Aurus op de Russische markt. Maandag vingen Russische consumenten al een glimp op van een Aurus Senat die rijdt op waterstof.

Afgelopen vrijdag opende de eerste showroom voor de Aurus Senat in hoofdstad Moskou. “We hopen dat er komend jaar ook een in China geopend wordt”, zei minister van Handel Denis Manturo hoopvol tijdens de ceremonie.

Toch zullen er dit jaar slechts 300 auto’s van de fabrieksband afrollen. De Aurus Senat blijft dus sowieso in de nabije toekomst een zeldzaamheid op de weg.

Een Aurus Senat die op 31 mei 2021 van de band rolt in een fabriek in Jelaboega, Tatarije. Foto: REUTERS/Alexey Nasyrov
Een Aurus Senat die op 31 mei 2021 van de band rolt in een fabriek in Jelaboega, Tatarije. Foto: REUTERS/Alexey Nasyrov

Wat zijn de specs van de Aurus Senat?

Het basismodel van de Aurus Senat luxe sedan gaat zo’n 18 miljoen Russische roebels kosten. Dat is omgerekend net iets meer dan 200.000 euro.

Als je denkt: ‘dit model komt me bekend voor’, dan klopt dat. De Aurus Senat lijkt verdacht veel op een Rolls-Royce Phantom. Volgens autovakblad The Drive zit het grootste verschil tussen de twee modellen in de lengte. De Aurus is 5,63 meter lang en de Phantom 5,76 meter.

Er is wel een langer model beschikbaar van de Aurus, voor de rijke Rus die een Phantom te kort vindt, met een lengte van 6,61 meter. Iedere versie van de Aurus is ruim 2 cm hoger dan een Phantom (1,65 m).

De binnenkant van een Aurus Senat in een showroom in Moskou. Foto: REUTERS/Evgenia Novozhenina
De binnenkant van een Aurus Senat in een showroom in Moskou. Foto: REUTERS/Evgenia Novozhenina

Verder spreken de specificaties voor zich. Als een voertuig geschikt om een staatshoofd te vervoeren en te beschermen (de consumentenversie zal niet gepantserd zijn) is het een behoorlijk bakbeest:

  • Een 4,4 liter V8 twin-turbo motor met 598 pk
  • In 7,5 seconden naar 100 kilometer per uur
  • De hybride versie heeft een 42 kW elektrische motor

Ook Russische elite minder afhankelijk maken van ‘Westen’

Sinds de annexatie van de Krim en de zware internationale economische sancties die daarop volgden, werkt Rusland er hard aan om minder afhankelijk te zijn van geïmporteerde producten en diensten.

De presentatie van de Aurus Senat moet in dat licht bezien worden. De auto moet het alternatief worden voor de Rolls-Royce en Bentleys die populair zijn onder rijke Russen.

De lancering van de luxe Russische ‘Rolls-Royce’ staat niet op zich. China werkt al hard aan concurrenten voor Tesla. Het bedrijf van Elon Musk staat steeds meer onder druk van Chinese toezichthouders om veiligheidsredenen. Ook wil de Chinese regering de nationale elektrische auto-industrie meer ademruimte geven.

In Turkije is automerk Togg het prestigeproject van president Recep Tayyip Erdogan. De elektrische auto van eigen bodem moet het alternatief worden voor Tesla. In Turkije, maar ook in onder andere China, India, Japan en Zuid-Korea.

Lees meer over bijzondere auto’s: