• Zelfs nu grote automakers zich op elektrisch storten, heeft Tesla nog geen echte concurrenten, stelt automotive-deskundige Sandy Munro.
  • Chinese fabrikanten als Nio en XPeng zijn voor Tesla de grootste bedreiging, aldus Munro.
  • Ondertussen probeert Tesla achter de schermen de banden met Chinese beleidsmakers aan te halen.

De Roadster, het eerste model van Tesla, kwam op de markt toen er bijna geen andere elektrische auto’s waren.

Ruim een decennium later heeft de Amerikaanse automaker nog steeds geen serieuze concurrenten, stelt automotive-deskundige Sandy Munro.

“Geen. Er zijn geen concurrenten van Tesla. Maar als ze er komen, dan komen ze uit China”, zei Munro tijdens een vraag-en-antwoordsessie op zijn YouTube-kanaal.

Munro is een autoriteit op het gebied van automotive en autotechniek. Met zijn consultancybedrijf Munro & Associates licht hij auto’s door en geeft advies over verbeteringen en innovaties.

Tesla is met grote afstand de marktleider op het gebied van elektrische voertuigen. De Model 3 was het best verkocht elektrische model wereldwijd in 2020.

Maar traditionele automakers zitten niet stil. Zij ontvouwen hun eigen plannen voor elektrificatie, gedreven door steeds strengere uitstootnormen en enthousiasme van investeerders over elektrische auto’s.

Onder meer Volkswagen zet fors in op duurzaamheid. Vanaf 2030 moeten alle modellen elektrisch zijn. Ook investeert het Duitse bedrijf in batterijfabrieken en laadstations.

Ford wil de komende vier jaar 22 miljard dollar investeren in elektrische auto’s. Afgelopen jaar bracht het Amerikaanse bedrijf met de Mustang Mach-E zijn eerste volledige elektrische auto op de markt. Die snoept in de VS inmiddels marktaandeel af van Tesla, aldus analisten van Morgan Stanley.

Lees meer: Zo ‘elektrisch’ willen 8 klassieke automerken over 5 tot 10 jaar zijn

Volgens Munro, die eind jaren negentig al betrokken was bij de bouw van elektrische auto’s bij General Motors, heeft de Mach-E de potentie om Tesla van de troon te stoten.

Maar de grootste concurrentie voor Elon Musk komt uit China, denkt Munro. Chinese autofabrikanten als Nio, XPeng, BJEV en Geely brengen de komende jaren vele elektrische modellen op de markt.

“Afgezien van Tesla, Rivian en misschien een paar anderen, kunnen alle automakers maar beter opletten. Omdat de elektrische auto’s uit China qua bouw net zo goed zijn als de modellen die wij hebben, tegen kosten die aanzienlijk lager zijn”, aldus Munro. “Je kunt maar beter je autogordels goed vastmaken als de Chinezen hun auto’s op de Amerikaanse markt verkopen.”

Volgens Munro heeft Tesla een voorsprong van tien jaar als het aankomt op de fabricage van elektrische auto’s. Sommige analisten op Wall Street denken dat Tesla die voorsprong nog jaren kan vasthouden.

UBS-analisten stelden in maart dat Tesla de komende jaren de meest winstgevende elektrische automaker blijft, ondanks dat Volkswagen in 2025 waarschijnlijk meer stekkerauto’s verkoopt. Het bedrijf van Elon Musk kan vooral verdienen aan de verkoop van licenties op software, denkt UBS.

Tesla verstevigt lobby in China na kritiek over veiligheid

Ondertussen doet Tesla er alles aan om in China geliefd te blijven. De automaker wil de banden met Chinese beleidsmakers aanhalen, meldden bronnen in de sector aan persbureau Reuters.

De verstevigde lobby komt nadat de Amerikaanse automaker werd aangespoord meer aandacht te besteden aan de veiligheid van zijn auto’s. Ook zou de afhandeling van klachten van consumenten door Tesla tekortschieten.

Het verzoek aan Tesla om meer te doen om het vertrouwen van consumenten te winnen, zoals Beijing verlangt, komt ook op het moment dat China probeert om machtige particuliere bedrijven te reguleren. Dan gaat het met name om technologiebedrijven, waar zorgen leven over de marktdominantie.

Net als elders bespreken beleidsmakers in China met mondiale en lokale bedrijven, brancheorganisaties en denktanks beleid en normen in de auto-industrie. Ook fabrikanten nemen doorgaans deel aan die vergaderingen.

In tegenstelling tot die van concurrenten als Toyota en General Motors waren vertegenwoordigers van Tesla bij deze bijeenkomsten achter gesloten deuren veelal afwezig, zo meldden bronnen.

De laatste tijd zou Tesla wel weer deelnemen aan dit soort bijeenkomsten. Dan ging het onder andere om discussies over data-opslag, voertuiginfrastructuur, communicatietechnologie, uitstoot van schadelijke stoffen en het hergebruik van auto-onderdelen. Tesla zou bij de bijeenkomsten geen toezeggingen hebben gedaan.

Ondertussen breidt Tesla ook zijn politieke lobbyteam in China uit. Daarvoor plaatste het onlangs een aantal vacatures op zijn WeChat-account.

Accubranden en abnormale acceleraties van Tesla’s

Toezichthouders riepen Tesla eerder al eens ter verantwoording vanwege accubranden en abnormale acceleraties van de voertuigen.

Ook moest Tesla zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beheerder van het Chinese elektriciteitsnetwerk. In een video leken Tesla-medewerkers een plotseling stroomverschil op het netwerk aan te wijzen als de oorzaak voor schade aan een auto.

Tijdens de belangrijke autoshow van Shanghai vorige maand klom een vrouw uit protest op het dak van een Tesla. De vrouw voert al langer actie tegen het bedrijf omdat door haperende remmen zij en haar gezin naar eigen zeggen bijna waren omgekomen.

China, de grootste automarkt ter wereld, is goed voor 30 procent van de verkopen van Tesla. Alleen in de VS verkoopt Tesla meer auto’s. De groei in China, waar Tesla een eigen gigafabriek heeft, zorgde er in het eerste kwartaal van dit jaar mede voor dat de maker van elektrische auto’s een recordaantal voertuigen afleverde.

Lees meer over elektrische auto’s: