• Het Turkse automerk Togg wil een internationaal concurrerende elektrische auto in de markt zetten.
  • De eerste modellen moeten in 2022 uit een fabriek in Turkije rollen.
  • De Togg geldt als een prestigeproject van de Turkse president Erdogan.

Het Turkse automerk Togg wil de concurrentie aangaan met Tesla. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft daarbij een stevige vinger in de pap.

De elektrische auto’s van Togg moeten op grote schaal geproduceerd worden en een belangrijke impuls geven aan de Turkse economie.

De komende vijftien jaar moet Togg zorgen voor bijdrage van zo’n 42 miljard euro voor de economie van het land.

Wat weten we over de specs van de Togg?

In totaal wil TOGG vijf modelseries ontwikkelen. Ze begint met een volledig elektrische SUV die eind 2022 in productie gaat en een sedan. Beide modellen bevinden zich in het C-segment. Ook komen er tot 2030 ook nog een C-hatchback, een B-SUV en een B-MPV.

Klanten kunnen kiezen uit twee verschillende elektrische aandrijvingen. Dit kan omdat de wagens op een modulair platform worden gebouwd. De ene heeft alleen een elektromotor achterin. Bij de andere is ook een elektromotor voorin geplaatst, dus er is sprake van vierwielaandrijving.

Iedere motor levert 150 kW, het systeemvermogen is dus 150 kW of 300 kW. De SUV kan, afhankelijk van de gekozen motoren, binnen 7,6 of 4,8 seconden optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur.

Ook kan worden gekozen uit twee soorten accupakketten. De ene biedt een actieradius van 300 kilometer, de andere heeft een actieradius van 500 kilometer.

Lees ook op Business Insider

Beide accupakketten kunnen binnen een half uur worden opgeladen tot 80 procent van hun capaciteit, beweert Togg.

Afgelopen oktober werd bekend dat de accu’s door het Chinese Farasis Energy geproduceerd worden. Volgen de Turkse krant Hurriyet gebeurt dat in een fabriek in Turkije.


Wie zitten er achter de Togg?

Vijf grote Turkse bedrijven hebben Togg opgericht in juni 2018. Het gaat om de industriële groep Anadolu Grubu, de industriële conglomeraten Zorlu Holding en Kök Groep, bedrijfsvoertuigenproducent BMC en telecombedrijf Turkcell. Zij worden gesteund door de staat.

De Turkse overheid zegt tot 2035 garant te staan voor de afname van 30.000 voertuigen, zodra de Togg van de Turkse assemblageband rolt.

Togg staat voor Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu. Dit betekent ruwweg het “Turkse verbond van autofabrikanten”.


Wanneer komt-ie op de markt?

In totaal wil Togg vijf modelseries ontwikkelen. Ze begint met een midsize SUV die eind 2022 in productie gaat en een sedan. De SUV zou zo’n 30.000 euro gaan kosten.

De auto voldoet aan de standaarden zoals die door de Euro NCAP (New Car Assessment Program) zijn vastgelegd in het vijfsterren-ratingsysteem dat per 2022 ingaat.

De voertuigen die bestemd zijn voor de thuismarkt kunnen maximaal 180 km/u, wat nog altijd fiks meer is dan de maximumsnelheid van 125 km/u die op de Turkse snelweg geldt.


Wat zijn de ambities?

Jaarlijks moeten er in de fabriek in Gemlik, in de provincie Bursa, 175.000 auto’s worden geproduceerd. Vorig jaar is begonnen met de productie van de fabriek die 2,3 miljard euro moet gaan kosten.

Het is de bedoeling dat de voertuigen zelfsturend zijn tot niveau 2 of 3. Volgens Zorlu, één van de vijf Turkse bedrijven achter de Togg, zullen de voertuigen continu verbonden zijn aan het 5G-netwerk.

De Togg is ontworpen door de Italiaanse auto-ontwerper Pininfarina op basis van de vereisten van het Turkse consortium, inclusief een tulpenmotief.

Gehoopt wordt dat de Togg bijdraagt aan het terugdringen van de luchtvervuiling in Turkije en de Turkse uitstoot van CO2.


Wat zijn de mogelijke obstakels?

Turkije zelf heeft nog te kampen met beperkte laadinfrastructuur. Deze moet volgens president Erdogan in 2022 zijn uitgerold. De meeste laadpalen staan nu in het westen van het land.

LEES OOK: De ‘Elon Musk van de Balkan’ wil een luxueuze campus neerzetten in Kroatië – zo komt-ie eruit te zien