• Apple valt mogelijk Google aan. Volgens de Financial Times werkt de iPhone-maker aan een eigen zoekmachine.
  • Google betaalt Apple nu naar verluidt 8 tot 12 miljard dollar per jaar om de standaard zoekmachine te zijn op de iPhone.
  • Door dit soort overeenkomsten ligt Google onder vuur. De Amerikaanse justitie kondigde onlangs aan de zoekgigant voor de rechter te slepen.
  • Als Apple met een eigen zoekmachine komt, dan wijst het bedrijf vermoedelijk op de privacyvoordelen.

Krijgt de zoekmachine van Google binnenkort concurrentie van Apple? Volgens de Financial Times werkt de iPhone-maker aan een eigen zoekdienst.

Als de geruchten kloppen, valt Apple Google aan op een pikant moment. De Amerikaanse justitie maakte onlangs bekend Google voor de rechter te slepen, omdat het internetbedrijf via illegale, exclusieve deals met partners zijn dominante positie probeert te behouden.

Google heeft ongeveer 90 procent van de online zoekmarkt in de Verenigde Staten in handen.

Een van die exclusieve overeenkomsten is met Apple. Google zou de iPhone-maker jaarlijks tussen de 8 en 12 miljard dollar betalen om de standaard zoekmachine te zijn in de mobiele browser Safari, aldus The New York Times.

Als Apple een alternatief ontwikkelt, loopt het dat bedrag mis. Maar met een jaaromzet van ruim 270 miljard dollar zal topman Tim Cook daar niet wakker van liggen.

Apple neemt zoekexperts aan

Volgens de Financial Times zijn er meerdere tekenen die erop wijzen dat Apple bouwt aan eigen zoekmachinetechnologie. Zo weekte het bedrijf twee jaar geleden John Giannandrea los bij Google, die daar verantwoordelijk was voor zoeken en kunstmatige intelligentie.

Sindsdien heeft Apple meer zoekexperts aangenomen. Er staat nu een “geloofwaardig team” die “een meer algemene zoekmachine kan bouwen”, aldus Bill Coughran, die bij Google in het verleden onderzoeksafdelingen leidde.

Lees ook op Business Insider

Ook zien webmasters vaker de Applebot langskomen, de webcrawler van Apple die nieuwe websites en content indexeert.

Apple focust op privacy

Apple is een van de weinige bedrijven met de financiële middelen om Google te bedreigen, met een beurswaarde van 2.000 miljard dollar en zo’n 200 miljard dollar aan cashreserves op de bank.

Als Apple met een eigen zoekmachine komt, dan wijst het bedrijf vermoedelijk op de privacyvoordelen, iets waar Tim Cook de afgelopen jaren op hamert.

Apple heeft door de verkoop van apparaten een vaste inkomstenstroom en hoeft geen profielen van gebruikers op te bouwen voor de verkoop van advertenties. Dat is juist het verdienmodel van Google.

Grote vraag is of Apple de zoekmachine ook voor het grote publiek beschikbaar stelt, of alleen voor gebruikers van de iPhone, iPad of Mac. Een privacyvriendelijke zoekmachine kan een manier zijn om meer consumenten te verleiden een Apple-apparaat te kopen.

Lees meer over Apple: