• Apple groeit hard en neemt steeds meer stappen om de concurrentie en online-platformen in de weg te zitten.
  • Vooral Facebook heeft enorm last van Apple, die de privacy van gebruikers steeds belangrijker maakt en daarmee het ’targeten’ van advertenties bemoeilijkt.
  • Maar gelukkig hebben we een partij als de EU die voldoende macht heeft om dominante partijen als Apple aan te pakken en ook niet schroomt om dit te doen.
  • Lees ook: Zelfs Apple weet niet meer wat het met de iPad moet

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Apple groeit hard en neemt steeds meer stappen om de concurrentie en online-platformen in de weg te zitten. Met andere woorden: het probeert de macht over het internet te pakken. Dat klinkt als een onmogelijk iets, zelfs voor Apple, maar niets is ondenkbaar.

Om in perspectief te brengen waar Apple mee bezig is, is het handig om het internet in ruwweg drie onderdelen op te delen:

  1. De content.
  2. Het apparaat waarop je die content consumeert.
  3. De advertenties die bij de te consumeren content worden geplaatst.

Apple is hard bezig om die laatste twee te beheren met de hardware en het gesloten ecosysteem dat daarop werkt.

iPhones, iPads en Macs hebben gigantische marktaandelen. Daarbij is het belangrijkste segment waarschijnlijk de smartphonegebruikers. De meeste mensen gebruiken hun mobiel om internetcontent tot zich te nemen. En dat houdt in dat Apple in de EU en VS zo ongeveer de helft van de internetgebruikers in de zak heeft.

Die statistiek is leuk, maar helpt Apple nog niet om het internet te kunnen beheren. Daarvoor moet je ook kijken naar het derde punt in de lijst, de advertenties. Ofwel: de geldstromen.

Het grootste gedeelte van de content op het internet wordt gefinancierd door inkomsten uit advertenties. Je betaalt nu niet direct om deze nieuwsbrief te lezen, maar de advertenties op de website en daar omheen dragen wel bij aan het feit dat deze mail gemaakt kan worden.

Apple maakt het voor adverteerders en de platformen waarop ze adverteren, steeds lastiger om de eindgebruiker te bereiken. Het doet dit onder het mom van privacy-bescherming voor de gebruikers van Apple-producten. Goed voorbeeld van de impact hiervan is de omzet van Facebook. Deze kelderde met tientallen procenten nadat Apple de volgmogelijkheden beperkte.

Anderzijds probeert het het adverteren op externe platformen te ontmoedigen door het indirect duurder te maken, of aan de marges van die externe platformen te knagen. Als je via een Apple-product een advertentie wilt plaatsen op een extern platform, vraagt Apple 30 procent commissie daarover.

Tegelijkertijd werkt het bedrijf actief aan het uitbreiden van de advertentiemogelijkheden op eigen platformen. Daarbij kunnen eindgebruikers beter bereikt worden en is er geen 30 procent commissie van toepassing.

Met dit alles probeert Apple het marktaandeel en de omzet van de concurrentie eigenlijk te beperken door adverteerders naar het eigen platform te lokken. Als je als extern platform niet meewerkt, loop je het risico om de toegang tot Apple’s gigantische aantal gebruikers te verliezen, en daarmee dus ook een bron van de inkomsten mis te lopen.

Met deze strategie krijgt het steeds meer controle over de geldstromen op het internet en dus ook het internet. Apple kan bij voldoende schaalgrootte bepalen wie wel en geen geld krijgen. Het zou contentcreatie van bepaalde makers kunnen tegenhouden door de geldstroom erheen stop te zetten. Andersom kan natuurlijk ook.

En zelfs diversificatie lijkt weinig nut te hebben tegen de macht van Apple. Neem Meta bijvoorbeeld. Het bedrijf van Mark Zuckerberg probeert uit te wijken naar VR en de metaverse om de invloed van Tim Cook te ontlopen. Maar ook dat wordt een enorme uitdaging. Niet alleen omdat het jaren van ontwikkeling en vele miljarden dollars aan investeringen vraagt, maar ook omdat Apple ook al bezig is die markt te betreden.

Het bedrijf uit Cupertino komt naar verluidt volgend jaar al met het eerste product dat het vuur aan de schenen van Meta moet leggen: een eigen mixed-reality bril. En de historie wijst uit dat Apple niet de eerste op de markt hoeft te zijn om hem toch volledig over te nemen.

Maar gelukkig hebben we een partij als de EU die voldoende macht heeft om Apple aan te pakken en ook niet schroomt om dit te doen. De aankomende DMA, een Europese techwet die gericht is op het bevorderen van concurrentie, kan de plannen van Apple nog wel eens flink in de war gaan schoppen als het daarmee vrijwel verplicht wordt om de bekende ‘walled garden’ langzaam maar zeker af te breken.

LEES OOK: Meta draaide onbewust zijn eigen metaverse de nek om