• Het lijkt erop dat Apple geen idee heeft wat het met de iPad aan moet.
  • Gebruikers verwachten steeds meer een computer-achtige ervaring, of een hybride-machine, maar daar wil de techgigant niet aan meewerken.
  • Ook is de productstrategie voor de iPad compleet anders dan Apple voor de iPhones en Macs aanhoudt.
  • Lees ook: Meta draaide onbewust zijn eigen metaverse de nek om

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Lang werd verwacht dat Apple in oktober ergens een speciaal evenement zou houden om nieuwe iPads aan het publiek te tonen. Maar Tim Cook, CEO van Apple, bedacht dat deze presentatie ook een mailtje kon zijn. Letterlijk, want de iPads werden met een persbericht gelanceerd.

En dat is vreemd, want vooral het nieuwe, duurdere instapmodel vergt wat uitleg. Hij maakt, in tegenstelling tot alle andere productcategorieën, het gat tussen de Pro en niet-Pro machines juist veel kleiner dan ooit. Er is zelfs een belangrijke Pro-reden om juist voor het instapmodel te kiezen, in plaats van de daadwerkelijke Pro’s.

Het lijkt er dan ook op dat Apple geen idee heeft wat het met de iPad aan moet. Gebruikers verwachten steeds meer een computer-achtige ervaring, of een hybride-machine, maar daar wil de techgigant niet aan meewerken. Steve Jobs was immers duidelijk: de iPad komt als losse categorie tussen de MacBooks en iPhones te staan. En daar loopt het flink achter op de concurrentie, want fabrikanten zoals Samsung en Microsoft leveren al jaren de tablet die ook functioneel is als laptop.

Toch zie je dat Apple neigt naar de laptopvervanger, al doet het dit met tegenzin. Deze besluiteloosheid is goed terug te zien in de nieuwe tablet. Het is zelfs zo duidelijk dat Apple geen idee heeft wat het met de tablets aan moet, dat het de reguliere "koop een Pro, want die is veel beter dan een niet-Pro"-strategie compleet heeft laten varen.

Je zou zelfs kunnen stellen dat het bedrijf uit Cupertino uitnodigt om de goedkoopste iPad te verkiezen boven de duurdere modellen. Neem bijvoorbeeld het design van de nieuwe iPad. Deze is nu exact hetzelfde als die van de duurste. Vreemd, want als je naar bijvoorbeeld de MacBooks of zelfs de iPhone kijkt, dan zie je duidelijke verschillen. De goedkoopste MacBook Air heeft een verouderd uiterlijk en ook de iPhone SE is makkelijk te onderscheiden van de professionele varianten.

Kortom, qua look en feel is er geen reden om meer te betalen.

Ook intern worden de verschillen kleiner en kleiner. De iPad werkt nog met een ietwat verouderde A14 Bionic-chip die in de iPhone 12 te vinden was, terwijl de rest al over is op M1 of M2-processoren. Maar dat klinkt vooral op papier geweldig, want die laatst genoemde processoren kunnen niet hun volledige kracht inzetten doordat iPadOS dat niet toelaat. In de praktijk is het dus maar de vraag hoeveel verschil in merkbare snelheid bij dagelijkse taken dit oplevert.

En waar Apple duidelijk terughoudend is met features op goedkopere modellen, zoals enorm betere schermen, extra functies en grotere batterijcapaciteiten, is dat bij de iPad niet het geval. Ja, het scherm is ietwat slechter, want hij heeft geen 120 Hz-ProMotion. Maar voor een kleine meerprijs krijg je wel flink wat extra opslagruimte. En qua batterijduur leveren alle modellen exact dezelfde prestaties.

Mocht je de tablet graag als vervanger van de laptop willen inzetten, dan is de nieuwe iPad misschien wel de beste keuze. Het toetsenbord met de daaraan gekoppelde hoes is namelijk de beste accessoire die Apple tot nu toe uitbracht om een iPad in een 'laptop' te veranderen. Daarnaast heeft het instapmodel als enige camera’s die zijn ingesteld op gebruik als een laptop (ze zijn horizontaal georiënteerd als de tablet in landschapsmodus gehouden wordt).

Hoewel de verschillen tussen de iPad en de iPad Pro’s met het nieuwe model kleiner zijn gemaakt, is het verschil in prijs juist groter geworden. En dat is compleet het tegenovergestelde van wat het bedrijf met andere apparaten doet.

De iPhone 14 lijkt bijna als twee druppels water op de iPhone 13, terwijl de nieuwe iPhone 14 Pro juist veel vernieuwingen kreeg. Met andere woorden: Apple maakt de Pro vele malen aantrekkelijker dan de normale 14.

En ook op het gebied van de MacBooks is dit gaande. De MacBook Pro heeft wel erg veel voordelen tegenover de Air en de oude Pro, waardoor de MacBook Pro 14-inch in veel gevallen een wel erg aantrekkelijke optie is.

Maar misschien heeft Apple wel een industrieveranderend plan voor de iPad, waar we op dit moment nog geen idee van hebben. Al lijkt het daar vooralsnog niet bepaald op.

LEES OOK: Smartphones van grote merken lijken steeds meer op elkaar: hoe kunnen merken als Apple, Google en Samsung zich nog onderscheiden?