• Al jaren wordt er gespeculeerd over ‘Project Titan’. Bouwt Apple aan een eigen auto?
  • Nu heeft de techgigant Manfred Harrer bij Porsche weggekaapt.
  • De 48-jarige Harrer geldt als een van de beste chassis-ontwerpers ter wereld.

Het is Apple menens. Zeven jaar nadat CEO Tim Cook het startschot gaf voor het geheimzinnige ‘Project Titan’ lijken de contouren van een ‘iCar’ eindelijk zichtbaar te worden.

Volgens Business Insider Deutschland heeft het Amerikaanse bedrijf onlangs een grote slag geslagen. Apple heeft het hoofd chassis-ontwikkeling, Manfred Harrer, bij Porsche weggekaapt om een eigen elektrische auto te ontwikkelen.

Harrer, die de productie van de Cayenne-autolijn overzag voor de Duitse autofabrikant, wordt beschouwd als een van de beste auto-ingenieurs ter wereld.

Mysterieuze iCar van Apple

Tot nu toe heeft Apple zich nog nooit uitgelaten over plannen om een auto te ontwikkelen. Gedurende een FBI-onderzoek naar een medewerker kwam in 2018 naar buiten dat er zo’n 1.800 mensen bij Apple werken aan dit geheime project.

Recentelijk maakte Hyundai bekend dat het met Apple onderhandelde voor een samenwerking. Een verrassing die de aandelen van het Zuid-Koreaanse bedrijf veel goeds deden.

Wel bestaat de vrees dat Hyundai slechts een simpele dienstverlener wordt voor de techgigant. Zeker als Apple een eigen iCar op de markt brengt.

Overigens trok Hyundai de verklaring later grotendeels weer in, mogelijk na druk van Apple. De techreus staat erom bekend het liefst in stilte aan nieuwe projecten te werken.

Van Zuffenhausen naar Silicon Valley

Het in dienst nemen van een chassis-expert is een duidelijk signaal dat Apple een eigen voertuig ontwikkelt.

De overstap van Harrer van Zuffenhausen, waar het hoofdkantoor van Porsche staat, naar Silicon Valley is stilletjes gebeurd. De topontwerper zou eind vorig jaar zijn collega's vaarwel hebben gezegd, zonder te vertellen waar hij aan de slag zou gaan.

Volgens het LinkedIn-profiel van Harrer werkt hij nog steeds voor Porsche. Bronnen vertellen aan Business Insider Deutschland dat de Duitse autofabrikant in het concurrentiebeding van het contract van Harrer heeft afgedwongen dat hij voor een bepaalde periode niet aan de slag zou mogen bij een concurrent.

Harrer wilde niet reageren op vragen van Business Insider Deutschland.

De Porsche Cayenne E-Hybrid. Foto: Porsche
De Porsche Cayenne E-Hybrid. Foto: Porsche

'Een kalme kampioen van het vak'

"De manier waarop de Amerikanen headhunten is exceptioneel", zegt een voormalig Volkswagen-manager. "Harrer is een echte topper in zijn vak. Menselijk, kalm, zonder drang naar erkenning. Hij is de maatstaf waartegen concurrenten zichzelf meten."

Harrer begon zijn carrière bij Audi, stapte over naar BMW waar hij een expert op het gebied van autosturen werd.

In 2007 werd hij naar Zuffenhausen gelokt. Daar stuurde hij negen jaar later de belangrijkste afdeling aan voor het ontwerpen van nieuwe chassis voor Porsche. Een paar maanden voordat Harrer vertrok, werd de ingenieur benoemd tot manager van de prestigieuze Cayenne-modellen.

Maar de Volkswagen-groep kon Harrer niet in Duitsland houden. Mensen om hem heen laten weten dat hij niet heeft gekozen voor het grote geld. Al zal zijn overstap naar Silicon Valley zijn salaris van Porsche – zo'n 600.000 euro per jaar – zeker overtreffen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

Lees meer over Apple: