Ouderen in de Verenigde Staten stappen in hun auto om voor Uber of concurrent Lyft passagiers te vervoeren van a naar b. Het vult hun pensioen mooi aan of ze overbruggen tijd tussen twee banen. 

“Toen een groep tieners een beetje te luidruchtig werd, zei één van hen om rustig te doen, want oma zit ook in de auto”, vertelt Carol Sue Johnson (73) tegen The New York Times. Ze vervoert voor vervoers-app Uber mensen in en rond haar woonplaats Minneapolis, in de Midwest van Amerika. Met 40 uur per maand aan ritjes verdient ze zo’n 600 dollar (554 euro). “Het extra geld maakt het leven zeker makkelijker.”

Zij is één van een groeiend aantal ouderen die voor Uber of concurrent Lyft ritjes aannemen in hun eigen auto.

Uber hield een enquête onder haar rijders en kwam erachter dat bijna een kwart van hen ouder is  dan 50 jaar. Deze leeftijdsgroep is vaak helemaal eigenaar van de auto, heeft een goede reputatie bij de verzekeraar. Aantrekkelijke punten voor de autodeelbedrijven. Uber heeft de afgelopen maand daarom actief ouderen geworven, via een samenwerking met de American Association of Retired Persons.

Pensioen aanvullen

De ouderen vullen hun te kleine pensioen aan of blijven bezig omdat ze nog niet willen stoppen met werken. Anderen, zoals Maureen Mahon, overbruggen een periode tussen banen in. De 59-jarige uit New Jersey is in korte tijd twee keer ontslagen en rijdt op en af sinds 2014. “Ik ontmoet zakenmensen, studenten op weg naar een avondje uit, mensen die naar een feestje gaan, zo ongeveer de hele bups.”

Alle ouderen die de NYT spreekt, zijn enthousiast over de vrijheid die ze hebben. Ze kunnen hun eigen uren indelen. Als je een afspraak hebt of het weer zit tegen, dan laat je de app gewoon links liggen. Maar er is ook kritiek. Want voor fulltimers - hoewel die volgens de bedrijven zelf in de minderheid zijn - verdienen dan weer niet genoeg om rond te komen. Zeker nadat Uber de tarieven verlaagde.

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl