• De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft drie concepten voor passagiersvliegtuigen onthuld die op waterstof moeten vliegen.
  • Het gaat om een turbofanontwerp, een turbopropontwerp en een monovleugelontwerp.
  • Airbus-topman Guillaume Faury spreekt van “een historische mijlpaal” op weg naar een toekomst van zero-emissievluchten.

Airbus heeft drie concepten onthuld voor CO2-neutrale passagiersvliegtuigen. De Europese vliegtuigbouwer hoopt dat de modellen in 2035 in gebruik kunnen worden genomen.

Alle drie de concepten gebruiken waterstof als primaire energiedrager. Volgens Airbus is waterstof veelbelovend als schone vliegtuigbrandstof en zal dat niet alleen een manier zijn voor de luchtvaartindustrie om de klimaatneutrale doelstellingen te halen, maar ook voor de ruimtevaartindustrie en vele andere industrieën.

“Dit is een historische mijlpaal voor de commerciële luchtvaartsector. We zijn van plan een leidende rol te spelen in de belangrijkste transitie die deze industrie ooit meemaakte”, zegt CEO Guillaume Faury van Airbus. “De concepten die we vandaag onthullen, bieden een inkijk in onze ambitie voor een toekomst van zero-emissievluchten.”

Dit zijn de drie concepten:


Het turbofan-ontwerp

Foto: Airbus
Foto: Airbus

Het turbofan-ontwerp biedt ruimte aan 120 tot 200 passagiers en heeft een bereik van meer dan 3.700 km. Het toestel wordt aangedreven door een aangepaste gasturbinemotor die op waterstof draait en kan transcontinentaal vliegen.


Het turboprop-ontwerp

Foto: Airbus
Foto: Airbus

In het turboprop-model kunnen maximaal 100 passagiers meevliegen. Het toestel is met een bereik van 1.850 km vooral geschikt voor korte-afstandsreizen en heeft een door waterstof aangedreven turboprop-motor in plaats van een turbofan.


Het monovleugelontwerp

Foto: Airbus
Foto: Airbus

Het monovleugelontwerp kan net als het turbopropmodel maximaal 100 passagiers herbergen, maar heeft een flink groter bereik: ruim 3.500 kilometer. De vleugels gaan naadloos over in de uitzonderlijk brede romp van het vliegtuig.

Het monovleugelmodel heeft wel wat weg van het vliegtuig Flying-V, dat de TU Delft samen met KLM ontwikkelt.

Een schaalmodel heeft al een succesvolle testvlucht gemaakt en moet op termijn ook op vloeibare waterstof gaan vliegen in plaats van kerosine.

Bron: KLM
Bron: KLM

Airbus doet beroep op overheden

Airbus-topman Faury stelt dat er intensief moet worden samengewerkt tussen overheden en de hele luchtvaartsector om CO2-neutraal vliegen werkelijkheid te laten worden. "De overgang naar waterstof als primaire energiebron zal een doortastend optreden van het hele luchtvaart-ecosysteem vergen. Met de steun van de overheden en industriële partners kunnen we de uitdaging samen aangaan om hernieuwbare energie en waterstof op te schalen voor de duurzame toekomst van de luchtvaartindustrie."

Volgens Faury moeten luchthavens investeren in infrastructuur voor het transport en het tanken van waterstof en is steun van overheden daarbij van cruciaal belang.

Ook moet het gebruik van duurzame brandstoffen gestimuleerd worden, zodat luchtvaartmaatschappijen oudere en minder milieuvriendelijke vliegtuigen eerder uit hun vloot kunnen halen.

LEES OOK: Een schaalmodel van de Flying-V heeft een succesvolle testvlucht gemaakt – de landing was wel vrij ruw