Action wilde jarenlang geen webwinkel. Voor de budgetketen, die ontzettend kleine marges heeft op producten, was het niet interessant om online te verkopen en verzendkosten te moeten betalen.

Maar door de coronacrisis gaat het bedrijf toch overstag.

Ook wil Action gaan experimenteren met werken via internet.

Jarenlang wilde winkelketen Action alleen via fysieke winkels verkopen, maar door de coronacrisis gaat het bedrijf eindelijk overstag. Het gaat experimenteren met een webwinkel.

Dat vertelt commercieel directeur Hajir Hajji in een interview met het Financieele Dagblad.

Twee jaar geleden zei CEO Sander van der Laan van Action nog tegen Business Insider dat de focus van het bedrijf niet op een webshop lag. “Tot op heden hebben we ons heel goed staande weten te houden met onze fysieke winkels”, vertelde de topman.

Hoewel V&D vaak werd verweten te laat op de online-boot te zijn gestapt en mede daardoor failliet te zijn gegaan, vond Van der Laan zijn keuze niet gevaarlijk. “We sluiten onze ogen niet voor de ontwikkeling in de markt en ons klantengedrag. Maar ja, als wij de afgelopen zes jaar ieder jaar gemiddeld 7 procent meer omzet in onze bestaande winkels laten zien… Er is geen moment van verslapping.”

Webwinkel als redding tijdens coronacrisis

Maar een webwinkel heeft veel andere winkelketens door de coronacrisis weten te slepen, en dus is het ook voor Action tijd om daarmee te experimenteren.

In Frankrijk doet de keten dat al. Klanten moeten daar zelf hun bestellingen ophalen in de winkel, zodat Action geen dure verzendkosten hoeft te betalen. De marges op de goedkope producten zijn ontzettend dun, en die zouden met verzendkosten erbij nog kleiner worden.

En ook op het hoofdkantoor gaat Action experimenteren met het internet. “Dat is een van mijn leerpunten van de afgelopen tijd”, zegt Hajji tegen het FD. “Je hoeft echt niet overal fysiek heen om zaken te kunnen bespreken. Ik vind ook niet meer dat we voortdurend op kantoor hoeven te zijn, maar dat we meer vanuit huis mogen werken.”

Lees meer: