Als er één universele waarheid is over productiviteit, is het dat niet alles werkt voor iedereen.

Misschien vind je het prettig om om 5 uur ’s ochtends door je hele e-mail-inbox te struinen, je bureau op te ruimen of een begin te maken aan je takenlijstje voor vandaag.

Of, misschien sta je liever om 8 uur ’s ochtends op om naar de sportschool te gaan, door je e-mails heen te gaan zonder er ook maar één te beantwoorden, rustig je ontbijt te eten terwijl je brainstormt over de rest van je werkdag.

Hieronder staan een aantal hardnekkige misverstanden over productiviteit – als in, je moet dit op zus of zo doen, anders krijg je helemaal niks voor elkaar. Ontdek waarom je het beste je eigen plan kunt trekken, als het op productiviteit aankomt.

1. Laat wakker worden

Natuurlijk, je hebt alle recht op te scheppen als je elke dag rond 5 uur ’s ochtends opstaat om te sporten en te mediteren om zo met een voorsprong te beginnen aan je werkdag. Maar het kan ook goed dat je erg moe bent. En onproductief.

Chris Bailey kwam daar op een pijnlijke manier achter na een jaar experimenteren met een aantal verschillende productiviteitsstrategieën, die hij opschreef in zijn boek, "The Productivity Project." Bailey probeerde elke werkdag voor half 6 's ochtends op te staan, en elke avond weer om half 10 's avonds naar bed te gaan.

Maar gezien Bailey naar eigen zeggen een avondmens is, betekende dat vaak dat hij naar bed moest gaan wanneer hij juist het meeste energie, focus en creativiteit in zijn lijf had.

Het komt allemaal neer op je chronotype — sommige mensen zijn nachtmensen; andere mensen zijn ochtendmensen; anderen zitten daar ergens tussenin. Het komt er op neer dat niet iedereen er voor gemaakt is om super vroeg op te staan.

2. Blijven zitten met een volle inbox

Iedereen gaat op een andere manier om met haar of zijn inbox - misschien ben je zo'n persoon die absoluut elke mail moet behandelen wanneer die binnenkomt, of misschien maakt het je helemaal niks uit dat je 1.532 ongelezen berichten hebt.

Volgens Laura Vanderkam, een auteur van meerdere bestsellers over productiviteit en tijdmanagement, is het organiseren van je mailbox helemaal niet de allerbeste manier om je tijd te besteden.

Dat betekent niet dat je helemaal geen e-mails moet sturen of beantwoorden - dat zou praktisch onmogelijk zijn anno 2017. Maar Vanderkam zegt dat het beter is om je mailbox niet als een takenlijst te behandelen, zodat andermans wensen niet elke dag bepalen wat je doet.

Sterker nog: "Je komt erachter dat de dingen waar je nog niet aan toe bent gekomen na een week vanzelf zijn verdwenen of eerder al onder je aandacht zijn gebracht via nieuwe mailtjes of telefoontjes."

3. Minder uren werken dan je collega's

Harvard-professor Robin Ely werkte mee aan een onderzoek dat suggereert dat veel van de tijd die mensen werken helemaal niet zo productief is. Het gaat vooral over het geven van de indruk dat je gewetensvol bent.

Het onderzoek richtte zich op een internationale consultancyfirma. Ely vertelde Business insider eerder dat bij veel van dat soort bedrijven "men gelooft dat cliënten 24 uur per dag, 7 dagen per week consultants nodig hebben".

"Er is bijna iets aantrekkelijks aan altijd bereikbaar zijn", voegt ze toe. "Als er vraag naar je is, is dat een teken van status. Het suggereert dat je belangrijk en invloedrijk bent."

Zelf heb ik geëxperimenteerd met het terugbrengen van mijn werktijden (van negen uur per dag naar acht uur), en kwam erachter dat ik nog net zo productief was. Het lastigste is het schuldgevoel dat ik heb als ik eerder wegga dan mijn collega's.

4. Een rommelig bureau

Een onderzoek uit 2015 suggereert dat mensen productiever kunnen zijn als ze een rommelige werkomgeving hebben.

Dat komt waarschijnlijk omdat we van nature de eigenschap hebben om waar dan ook orde te zoeken in ons leven. Dus als we met fysieke chaos worden geconfronteerd, zijn we gemotiveerd om te boel op een abstracter niveau te organiseren, door duidelijke, afgebakende doelen na te streven.

Dit is geen excuus om je bureau in zo'n gore toestand achter te laten zodat je collega's een melding maken bij HR. Maar als het helpt is het prima om wat papier op je bureau te houden, ter motivatie.

5. Je takenlijst niet helemaal afwerken

Volgens productiviteitsbedrijf iDoneThis wordt zo'n 41 procent van de taken op een todolijst nooit voltooid.

Volgens psycholoog Art Markman is dat waarschijnlijk prima.

In een artikel voor Fast Company schrijft Markman dat todolijstjes sowieso nuttig zijn, zelfs als je nooit alle taken voltooit. Dat komt omdat het opschrijven van wat je moet doen al genoeg kan zijn om na te denken over alle stappen die je moet nemen om iets te doen - en om te beginnen aan die taak.

Dus, zodra je "projectrapport" op je lijst zet, ben je al bezig met het in kaart te brengen van alle taken die onder dat doel vallen. Als gevolg daarvan plan je misschien meer tijd in voor dat rapport, of bereid je je misschien in ieder geval al voor op een drukke werkdag.

 

6. Gestrest zijn

Stress heeft een slechte reputatie. Het lijkt iets te zijn dat we koste wat het kost moeten voorkomen.

Maar als je het aan gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal vraagt, zal ze je vertellen dat stress ook goed voor je kan zijn. Als je totaal gek wordt door een werkproject of een familieprobleem, suggereert dat dat je echt geeft om je werk of je family.

En als je dat idee kunt internaliseren - ik ben gestrest omdat dit belangrijk voor me is - ben je beter uitgerust om met de psychologische symptomen van stress te dealen.

7. Uitstelgedrag

In sommige gevallen kan uitstellen heel slecht zijn voor je productiviteit - als je, bijvoorbeeld, de hele tijd op Facebook zit terwijl je artikel over een uur af moet zijn.

Maar in sommige gevallen kan uitstelgedrag resulteren in je allerbeste werk.

Onze redacteur Rachel Gillett las het boek "Originals" van hoogleraar Adam Grant, en maakte daaruit op dat Steve Jobs ook een groot uitsteller was. Hij was ook heel succesvol - en volgens Grant zit daar een verband.

Grant zei tegen Business Insider: "De tijd die Steve Jobs stak in uitstellen en rondrommelen was ook tijd waarin hij originelere ideeën naar boven liet komen, in plaats van vol te gaan voor het meest conventionele, het meest bekende en het meest voor de hand liggende.

Stanford-hoogleraar John Perry had het tegenover Business Insider al eens over "gestructureerd uitstelgedrag", wat betekent dat je iets belangrijks doet terwijl je een andere taak uitstelt.

Hij zei: "Je omarmt je liefde voor uitstelgedrag, maar blijft wel productief."