Of je nu vanuit huis of op een kantoor werkt, de één is beter in het organiseren van z’n bureau dan de ander.

Sommigen laten van alles slingeren op hun bureau dat er eigenlijk niet zou moeten liggen. Kwestie van beter opruimen. Maar er zijn ook items die je eigenlijk altijd bij de hand moet hebben om een beetje geordend bezig te kunnen zijn.

Hier zijn zes dingen die je altijd in de omgeving moet hebben voor een opgeruimde werkdag.


1. Een goede bureaustoel

Foto: bizmac (Flickr)

Een oncomfortabele stoel kan je behoorlijk afleiden, om nog maar niet te spreken van de rugpijn die erbij kan komen kijken. Een hele dag zitten is al behoorlijk zwaar voor je rug, nek en schouders, dus het is cruciaal om een goede stoel te hebben.

Bovendien kan een verkeerde houding leiden tot hoofdpijn of een slap gevoel in je spieren. De juiste bureaustoel biedt rug- en bekkensteun en voorkomt daarmee teveel stress op je rugspieren.


2. Een papieren agenda

Geschreven to-do-lijsten helpen bij structuur. Foto: Andrey_Popov/Shutterstock

Google Calendar is voor velen van ons een belangrijk gereedschap geworden om onze tijd te plannen. Ook bestaan er tal van alternatieven als er bepaalde eigenschappen je van de Google-oplossing je tegen staan.

Het kan best handig zijn om een geschreven lijst van je taken bij te houden. Ten eerste is het makkelijker om zo het overzicht te behouden en bepaalde geheugensteuntjes in te bouwen.


3. Een draadloze printer

Foto: FabrikaSimf/Shutterstock

Werken in de cloud is erg fijn, al helemaal als je met meerdere mensen aan één document moet werken. Ook andere zaken handelen we steeds meer online af, zoals winkelen en belastingaangiftes. Er blijven nog steeds momenten opduiken waarop je beter iets op papier wil nakijken. Dus: zorg voor een printer.

Niet iedereen werkt met digitale handtekeningen en teksten op fouten nakijken werkt ook vaak een stuk beter op papier. Voor die uitzonderingen is een draadloze printer ideaal, omdat je ook geen gezeur hebt met snoeren.

De meeste printers werken door ze te laten verbinden met hetzelfde wifi als waarop je computer aangesloten is. Je kunt dan ook direct printen vanaf je smartphone.


4. Een veilige bewaarplaats

Foto: Nirat.pix/Shutterstock

Bij elk werk komen belangrijke documenten kijken. Een digitale versie is uiteraard van levensbelang, maar zorg dat je eveneens het origineel bewaart. Zeker als het bijvoorbeeld gaat om bonnetjes voor apparatuur of documenten die je pas over een bepaalde tijd weer nodig hebt.

Denk dus aan een archiefkast of mappenset hiervoor. Zo weet je altijd waar die garantiebewijzen of notities zijn als je ze nodig hebt.


5. Een externe harde schijf

Foto: Godlikeart/Shutterstock

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de vorige, maar dan digitaal: een back-up voor je belangrijke documenten. Zeker als je vooral op een computer werkt, is het van groot belang dat je al je werk op een veilige, extra plek opslaat. Als je laptop er dan mee ophoudt, heb je alsnog een vangnet om klanten van de juiste informatie te voorzien.

Externe harde schijven zijn tegenwoordig vrij betaalbaar en hebben een enorme opslagcapaciteit. De meeste kun je ook makkelijk meenemen om onderweg je bestanden bij de hand te houden.

Daarnaast is een clouddienst zoals Google Drive, Dropbox of iCloud in essentie hetzelfde, maar niettemin blijft het aan te raden om een fysieke kopie achter de hand te houden voor het geval je internetverbinding niet werkt of de diensten zelf met een probleem kampen.


6. Een extra oplaadkabel

Foto: Saranya Loisamutr/Shutterstock

Of je telefoon nou wel of niet mag gebruiken op kantoor, het kan altijd zijn dat je plots iemand moet bereiken. Dan wil je met een lege batterij zitten.

Koop dus een tweede oplader voor je smartphone en laat die bij je bureau achter. Zo ben je altijd zeker van stroom op het werk.