Aan de rand van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul verrijst een wijk, op land dat herwonnen is uit de Gele Zee.

Het moet een oase van stadsleven worden, met een focus op fietsen, wandelen en gezond wonen.

De regio rond Seoul is het op drie na grootste stedelijke gebied ter wereld. Naast de Zuid-Koreaanse hoofdstad omvat het ook Incheon, de derde stad van het land. Maar de Koreaanse regering mag graag experimenteren met nieuwe woonvormen. Daarom bouwt de overheid samen met projectontwikkelaars de wijk Songdo, die de ondertitel ‘International Business Park’ (IBD) heeft meegekregen. Deze smart city moet ook zo goed als autovrij worden.

De ontwikkelaar van IBD, Stan Gale, vertelt hoe de buitenwijk zich concentreert op fietsen en openbaar vervoer. Tegen 2020 , als het hele district klaar is, moet het 600 hectare omvatten.


Songdo verrijst aan de rand van de hoofdstedelijke regio van Zuid-Korea, op land dat gewonnen is uit de Gele Zee.

Foto: Consenti Associates

Vanaf de allereerste fase besloten de ontwerpers om de wijk zo milieuvriendelijk als mogelijk te maken. Eén van de strategieën was om het aantal auto's flink terug te dringen - niet door ze 'weg te pesten', maar door de noodzaak te beperken.

Foto: Gale International

Het stedelijke plan is daarom gemengd: wonen, werken, winkelen en recreëren gebeurt in hetzelfde gebied. Scholen vind je in ook in de buurt van je huis.

Foto: Gale International

Fietspaden doorkruisen de wijk en verbinden een groter netwerk dat zich uitstrekt over naburige districten.

Olympische medaille-winnaars Ai Ueda (Japan, rechts) en Ma Claire Adorna uit de Filipijnen rijden door Songdo Central Park tijdens de Asian Games van 2014. Foto: Reuters.

Ongeveer 40 procent van de hele 'substad' is gereserveerd voor parken en groen, zodat de inwoners ook eerder de fiets pakken of wandelen naar hun werk.

Foto: Gale International

 


Maar de 'smart city' die Songdo moet worden, staat niet los van de grotere Incheon Free Economic Zone. Samen met de hele regio Seoul wonen hier 25 miljoen mensen.

Bouw van Songdo in 2008. Foto: Reuters

Tot zover zijn 20.000 appartementen klaar of in aanbouw in Songdo en wonen er al 50.000 mensen, de helft van het inwonertal van heel Songdo.


Vuilniswagens zijn ook een ding van het verleden: een modern tunnelsysteem met luchtdruk transporteert je vuilniszakken direct naar een sorteercentrum.

Foto: Gale International

100 gebouwen in Songdo hebben een LEED-certificaat, het populairste keurmerk voor groene gebouwen.

Foto: Gale International

Uiteindelijk moet de hele buurt voldoen aan de LEED-eisen en daarmee onder meer 40 procent van het water hergebruiken.


De slim ontworpen stad stoot met alle foefjes een derde minder broeikasgassen uit dan een stad van vergelijkbare grootte.

Foto: Gale International

Bron: Fast Company


Echter, sommige mensen zijn niet te spreken over de geïsoleerde locatie. Seoul is meer dan een uur met het openbaar vervoer en vergt een overstap. De prijswinnende luchthaven Seoul-Incheon is trouwens wel vlakbij.

Songdo IBD in 2013. Foto: AP

Bron: The Los Angeles Times


Zo'n 70.000 mensen werken nu dagelijks in Songdo, wat veel minder is dan de 300.000 waar de lokale overheid op had gehoopt.

Foto: Consenti Associates

Het is dus nog even afwachten, voordat we het voorbeeld van Songdo overal moeten kopiëren.

Foto: Gale International

"In zeker zin is dit het soort stad dat Korea aan de wereld wil laten zien: schoon, futuristisch en zonder zichtbare armoede", schrijft de in Seoul gestationeerde schrijver Colin Marshall tegen The Los Angeles Times.

LEES OOK: 11 voorbeelden van architectuur die laten zien dat Rotterdam ‘de stad van de toekomst is’