De woningmarkt trekt voorzichtig aan, een mooi moment om je huis in de etalage te zetten. Alleen: hoe zorg je ervoor dat jouw woning opvalt tussen die duizenden andere?

De woningmarkt krabbelt voorzichtig op. NVM-makelaars verkochten de laatste vier kwartalen 121.445 woningen: bijna 50 procent meer dan op het dieptepunt van de crisis.Het gemiddelde huis verwisselt nu voor 211.000 euro van eigenaar. Daarmee wordt het niveau van voor de crisis nog niet gehaald, maar de verkoopprijs ligt wel 2,9 procent hoger dan vorig jaar.

Het lijkt dan ook een mooi moment om je huis in de etalage te zetten. Alleen: hoe zorg je ervoor dat je huis opvalt tussen de 240.348 woningen die bijvoorbeeld op dit moment te koop worden aangeboden op huizensite Funda?

1) Zorg voor een topranking

Als jouw huis op de zesde pagina van de lijst met zoekresultaten staat, is het maar de vraag of potentiële kopers jouw woning weten te vinden. Een topranking is dus belangrijk. Die plek kun je min of meer kopen. Voor 125 euro kun je je woning laten aanmerken als ‘Tophuis’. Je huis krijgt dan één maand een hogere plaats in de resultatenlijst.

Adverteer je niet met een Tophuis, dan kun je een hogere ranking afdwingen door extra’s aan te bieden, zoals een 3D plattegrond, een video, 360 gradenfoto’s of een brochure. Hoe completer de woningpresentatie, hoe hoger je plaats op de ranglijst.

Voor 60 euro per maand kun je je huis ook meer laten opvallen met een promolabel. Je krijgt dan 40 procent extra presentatieruimte in de resultatenlijst.

2) Stel de juiste prijs vast

Potentiële huizenkopers kunnen zoeken in een bepaalde prijsklasse. Met een slimme prijssetting kun je meer belangstellenden trekken. "Wij stemmen de prijsstelling af op het zoekgedrag van de huizenzoekers", zegt Jade Eeken, marketing medewerker bij Hoekstra & van Eck / Hendriks Makelaardij. "Men zoekt vaak in een bepaalde prijsklasse. Een prijs van 301.000 euro kan soms beter zijn dan 299.000 euro. De grens bij het zoeken ligt vaak op de 300.000 euro en je wilt dat degenen die je huis kunnen betalen je huis zien."

Ook het aanbod in je omgeving is van belang. Als in jouw buurt veel vergelijkbare huizen te koop staan, zul je misschien wat met de prijs moeten zakken. Realiseer je dat je met een te hoge vraagprijs uiteindelijk duurder uit kunt zijn, omdat je huis langer te koop staat.

3) Maak mooie foto's

Een foto wordt gemiddeld slechts twee seconden bekeken. Bevalt deze niet, dan is een potentiële koper met één muisklik afgehaakt. Goede foto's zijn dan ook een must. Vooral de eerste drie foto's moeten pakkend zijn. Zorg voor een goede belichting, zodat alle ruimtes optimaal tot hun recht komen. Het licht is het mooist ongeveer twee uur na zonsopgang en twee uur voor zonsondergang. Uiteraard moeten de foto's ook haarscherp zijn.

Maak ook een paar detailfoto's, om sfeer te creëren of een accent te leggen op iets unieks, zoals een tuinvijver of een mooi glas-in-loodraam.

Met de juiste technieken kun je je huis beter presenteren. Met een groothoeklens krijg je meer ruimte op de foto, luchtfoto's geven een goede impressie van de ligging van het huis en 360 gradenfoto's geven geïnteresseerden het gevoel alsof ze door de woning lopen.

Wil je je huis opnieuw onder de aandacht brengen, zorg dan voor een update van je foto's: Funda-bezoekers die jouw huis hebben aangemerkt als 'favoriet' worden dan per email geattendeerd.

4) Presenteer je woning goed

Een foto kan technisch nog zo goed zijn, als je huis niet goed wordt gepresenteerd, haken geïnteresseerden alsnog af. "De eerste indruk is doorslaggevend", meent Eeken. "Hierbij let de koper op ruimte, licht en kleuren." Volgens Eeken komt een woonkamer het beste over als er niet al te veel meubels in staan.

Als de woonkamer niet zo groot is, is het slim om geen bank, stoel of tafel midden in de ruimte te zetten. Wees ook alert als je voornamelijk zwarte stoelen en banken hebt: die blokkeren volgens Eeken de visuele openheid.

Zorg er verder voor dat je huis schoon en opgeruimd is. Haal foto's, speelgoed en kleine meubelen uit het zicht. Zo creëer je ruimte en voorkom je dat kijkers afgeleid worden.

5) Geef je huis een kleine opknapbeurt

Kleine klusjes kunnen wonderen verrichten. Door vergeelde muren te witten, voegen te kitten en onkruid uit je tuin te verwijderen, creëer je een veel frissere uitstraling. Een donkere eikenhouten keuken kan erg opknappen als je de deurtjes laat overspuiten in een lichte, neutrale kleur.

6) ... of overweeg een interieurstylist

Als de verkoop niet vlot omdat huizenzoekers tegen bepaalde hindernissen aanlopen dan kan een interieurstylist uitkomst bieden. Volgens Eeken kan de aanpak van zo'n stylist variëren van een grondige schoonmaak of het tijdelijk plaatsen van gehuurde meubels tot het leggen van nieuwe vloeren of herinrichten van de tuin.

7) Kies voor digitale fotostyling

Schrootjes aan het plafond, donkere plavuizen en een bruine jaren zeventig-badkamer... Veel mensen kunnen hier moeilijk doorheen kijken. Digitale fotostyling kan dan een oplossing zijn, tipt Eeken. "Hiermee kun je kopers de potentie van de woning laten zien. Je laat zien hoe een ruimte eruit komt te zien met een compleet ander interieur of na het openbreken van een muur. Ook kun je aantonen wat een dakkapel voor een ruimte kan doen." Digitale fotostyling kan ook een uitkomst zijn voor leegstaande woningen.

8) Benadruk unique selling points

Elke woning heeft enkele ‘unique selling points’ waarvan het slim is om deze extra onder de aandacht te brengen. Deze moeten in alle uitingen terug komen, adviseert Eeken. "De verkooptekst van de makelaars, de foto’s, de bewonersrecensie en de brochure moeten elkaar versterken. Ligt een woning bijvoorbeeld aan het water dan benadrukken wij deze ligging in de fotoreportage en de teksten. De verkoper beschrijft de waterbeleving in zijn recensie. Ook hebben wij een themapagina 'wonen aan het water', waarin zo'n woning terugkomt."

9) 1 + 1 = 3

Zoals gezegd zijn er allerlei manieren om je huis te presenteren, zoals online brochures, filmpjes en plattegronden. Deze zorgen niet alleen voor een hogere ranking op Funda, maar vullen elkaar aan. "Het ene middel moet de aandacht trekken, het andere een sfeer neerzetten en weer een ander middel moet alle mogelijkheden weergeven", zegt Eeken. "Met een sfeerfoto trekken we de aandacht. Vervolgens oriënteren sitebezoekers zich verder met de fotoreportage, in de brochure, de 360 graden foto en de filmpjes. De plattegronden zijn belangrijk als men echt tot kopen wil overgaan."

10) Zet social media slim in

Presenteer je huis ook op Facebook en vraag je vrienden om de foto's te delen. Je kunt ook samen met je makelaar een Facebook Fanpage inrichten. "Een woning koopt men op basis van emotie en daarvoor is de sfeer bepalend. Met Facebook Fanpages kunnen potentiële kopers echt het gevoel van het wonen meekrijgen", zegt Eeken. "Verkopers kunnen foto’s van het huis, de tuin en de omgeving uploaden in elk seizoen. Denk aan de sneeuwklokjes die uitkomen, schaatsen in de nabijgelegen polder, een barbecue in de tuin en de tulpenvelden in de omgeving."

Door de Facebook Fanpage te delen en te laten delen binnen je netwerk, creëer je een enorm bereik. Dit bereik kun je nog verder vergroten met advertenties op Facebook.