• Onewave helpt bedrijven die willen investeren in het welzijn, de prestaties en de vitaliteit van hun medewerkers.
  • De oprichters ontwikkelden een programma dat onder meer bestaat uit persoonlijke begeleiding en het verzamelen van data met wearables die werknemers vier dagen en nachten dragen.
  • Het doel is om organisaties en de mensen die daar werken, bewust te maken van hun eigen stress- en herstelpatronen en ze inzicht te geven hoe ze die kunnen verbeteren.
  • Lees ook: 3 dingen die je als werkgever kunt doen om hybride werken aantrekkelijker te maken voor werknemers

Het vinden van een juiste balans tussen hard werken en de nodige rust is lastig. Helemaal nu hybride werken vaste prik is geworden bij veel bedrijven, is het voor werkgevers lastig om zicht te houden op de gezonde werkhouding van hun medewerkers.

“Veel mensen zijn ontzettend goed in energie uitgeven, maar besteden nauwelijks aandacht aan weer opladen”, zien ze ook bij Onewave, dat organisaties helpt bij vitaliteits-en energiemanagement. “En dat leidt uiteindelijk tot overbelasting, verlies van focus en verminderde prestaties.”

Oprichters Lieke Wolfraad, Stijn Quast en Noortje de Lange hebben een programma ontwikkeld voor werkgevers die willen investeren in het welzijn, de prestaties en de vitaliteit van hun medewerkers. Door werknemers te laten zien hoe ze op een duurzame manier met hun energie kunnen omgaan, zij ze langer gezond inzetbaar en presteren ze beter, zowel thuis als op de werkvloer. 

Aan Business Insider vertelt Noortje de Lange over dit programma en waarom ze bij Onewave geloven dat het een verrijking is voor elke organisatie. 

Hoe ziet het programma dat jullie ontwikkelden eruit?

De Lange: “Onze werkwijze is gebaseerd op de manier waarop topsporters met hun energie omgaan. Zij trainen keihard om topprestaties te kunnen leveren, maar zijn ook heel serieus over hun herstel. Ons doel is om organisaties en de mensen die daar werken bewust te maken van hun eigen stress- en herstelpatronen en ze inzicht te geven hoe ze die kunnen verbeteren. Dat doen we door een combinatie van groepssessies, persoonlijke begeleiding en het verzamelen van data door middel van wearables die de deelnemers gedurende vier dagen en nachten dragen.” 

“De data die zo’n wearable verzamelt is voor veel deelnemers een enorme eyeopener en een motivator om in beweging te komen. Het helpt medewerkers om gericht te werken aan hun eigen veerkracht en welzijn. En het leuke is: kleine veranderingen hebben vaak al een groot effect.”

“Doordat we zoveel persoonlijke gegevens van medewerkers verzamelen, kunnen we de organisatie of afdeling vervolgens ook adviezen geven. Bijvoorbeeld over hoe zij de werkzaamheden, werkomgeving of werkdag zó kunnen inrichten dat medewerkers voldoende kunnen opladen, en er na een werkdag nog genoeg energie over is voor thuis.”

Hebben jullie niet heel veel concurrentie binnen deze markt?

“Er is gelukkig steeds meer aandacht voor energiemanagement en werkgeluk. De vraag groeit en er komen steeds meer spelers op de markt. Dat zijn vooral individuele coaches en ook veel generieke trainingen en workshops, en dat is natuurlijk goed maar wel echt iets anders dan wat wij doen.” 

“Wij onderscheiden ons door de persoonlijke benadering en door onze op data gebaseerde aanpak. En door met groepen te werken, pakken we zowel het persoonlijke energiemanagement als dat van het hele team of bedrijf aan.”  

Noortje de Lange. Foto: Onewave

Hebben medewerkers van jullie klanten altijd zin om hieraan mee te doen?

“We merken wel dat sommige medewerkers het spannend vinden om mee te doen, vooral het dragen van een wearable is natuurlijk voor veel mensen nieuw en vraagt wel om een bepaalde inzet. Maar mensen zijn vaak toch vooral heel benieuwd. Als bedrijven aan ons programma meedoen op vrijwillige inschrijving, zijn de plekken vaak al snel vergeven en het stroomt eigenlijk altijd vol.” 

“Vaak doen onze klanten ook gefaseerd mee, dus dan bieden ze het programma bijvoorbeeld eerst voor vijftig mensen aan en een half jaar later voor een nieuwe groep. Je merkt dat het dan gaat leven binnen een bedrijf en dat mensen die in eerste instantie misschien wat sceptisch waren, ook graag mee willen doen.”

Voor welke bedrijven is het geschikt? 

“Ons programma is bedoeld voor alle werkgevers die willen investeren in het welzijn, de prestaties en de vitaliteit van hun medewerkers. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein een organisatie is, of in welke sector het actief is.” Lachend: “Het is eigenlijk geschikt voor alle bedrijven waar mensen werken.”

“We hebben de afgelopen jaren wel gemerkt dat vooral kennisgedreven organisaties zich aangetrokken voelen tot het programma, zoals it-bedrijven, consultancybedrijven, marketingbureaus, financiële bedrijven, banken, verzekeraars en scale-ups. De laatste tijd merken we echter ook dat er steeds meer interesse komt uit de niet-commerciële hoek, vanuit het onderwijs en de zorg. Dat is een ontwikkeling waar we heel blij mee zijn, want in die sectoren is er nog veel winst te boeken als het om een goede verdeling van stress en energie gaat.” 

Waarom zouden bedrijven dit moeten doen? 

“Dit is niet alleen een manier om burn-outs onder je personeel te voorkomen, het is ook een goede manier voor werkgevers om zich op de kaart te zetten. Op persoonlijk vlak reikt wat wij doen namelijk veel verder dan de werkvloer. Laatst zei een deelnemer: dit zijn inzichten waar ik de rest van mijn leven wat aan heb.” 

“Zo’n inzicht is in onze visie meer waard dan een hoog salaris. Je ziet ook dat jongere generaties bewust kiezen voor werkgevers die aandacht hebben voor zelfontplooiing en een evenwichtige kwaliteit van leven. Wanneer je hier als werkgever niet aan tegemoet kan komen, verlies je waardevolle talenten. Een welzijnscultuur is dan ook geen nice to have meer, maar absoluut noodzakelijk om talent aan te trekken en te behouden. En dat gaat verder dan korting op een sportschoolabonnement en een fruitschaal op kantoor.” 

Lees meer over de werkvloer: