Nu (deels) thuiswerken bij veel bedrijven tot de mogelijkheden blijft behoren, is het belangrijk dat werkgevers hun werknemers daarin ook ondersteunen. Dat vinden ze althans bij facilitair dienstverlener en bedrijfscateraar Sodexo, waar ze onder de noemer WorkX een online platform hebben gelanceerd waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers.

Aan Business Insider vertelt Thomas Jespers, hoofd productontwikkeling bij het bedrijf, meer over het platform en over hoe een dergelijk initiatief bij kan dragen aan gelijkwaardigheid binnen organisaties.

Hoe werkt het platform voor thuiswerken precies?

Jespers: “WorkX biedt diensten en producten aan waarmee bedrijven hun personeel kunnen helpen hun thuiswerkomgeving zo comfortabel en productief mogelijk in te richten. Daarbij moet je niet alleen denken aan een ergonomische bureaustoel, maar ook bijvoorbeeld aan het aanleggen van snelle wifi of een check van het mechanische ventilatiesysteem bij mensen thuis. Het gaat om diensten en producten op allerlei gebieden: van ergonomie en vitaliteit tot ICT, hygiëne en persoonlijke support.”

“Bedrijven betalen ons een abonnementsfee per medewerker die bij het platform wordt aangesloten. Zij kunnen zelf per medewerker bepalen welke diensten zij diegene aan willen bieden. Dat gebeurt op basis van wat we purpose vouchers noemen. Elke medewerker krijgt een eigen omgeving op het platform waarin een keuze gemaakt kan worden uit items om zijn of haar thuiswerksituatie beter in te richten. Het gaat dus echt om maatwerk, want niet iedereen heeft dezelfde behoeftes.”

“Wat alle medewerkers wel standaard aangeboden krijgen is de service van onze WorkX-assistent die ze 24 uur per dag kunnen bereiken voor ondersteuning bij zowel hun werk- als privésituatie. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij het vinden van een loodgieter, klusjesman of verhuisbedrijf, het plannen van een trip of het reserveren van tickets voor events.” 

“Die service hebben we afgekeken uit het buitenland. In Amerika bijvoorbeeld is het heel gebruikelijk dat je op je werk je was laat doen of je vliegtickets laat boeken. De gedachte daarachter is dat kwalitatieve tijd kostbaar is - voor iedereen binnen een bedrijf, niet alleen voor de mensen hoog op de ladder. Door medewerkers te helpen met kleine regeldingen waar ze anders veel vrije tijd mee kwijt zouden zijn, help je ze bij een betere werk/privé balans denken wij.”  

Thomas Jespers. Foto: Eelkje Colmjon

Waarom is dit belangrijk?

“Op kantoor vinden we goede service allemaal heel belangrijk. Bedrijven richten tegenwoordig alles vaak zo duurzaam mogelijk in, er is goede wifi, lekkere koffie, gezond eten… Maar zodra mensen thuis werken zijn dat soort zaken opeens de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf.”

“Alleen is niet elke thuissituatie even comfortabel. Ik ben me tijdens het opzetten van dit platform steeds meer gaan realiseren dat kantoren een plek van gelijkwaardigheid zijn. Het is een inclusieve werkomgeving waar alles voor iedereen hetzelfde is, maar thuis valt dat allemaal weg.” 

“Werkgevers zijn gewend aan one size fits all, juist vanuit de gedachte dat je iedereen binnen het bedrijf dan gelijkwaardig behandelt, maar als het om thuiswerken gaat kunnen de behoeftes van werknemers juist volstrekt verschillen. Daar spelen wij op in met ons vouchersysteem. Door gebruik te maken van ons platform kunnen werkgevers de thuiswerksituatie van hun werknemers gelijkwaardiger maken.” 


Is dit voor alle bedrijven interessant?

“Ik denk dat het vooral actueel is voor bedrijven waar de meeste activiteiten zich doorgaans op kantoor afspelen, zoals adviesbureaus en banken. Daar voegt het echt waarde toe.”  

“Voor maakbedrijven is het misschien iets minder relevant, maar ook daar zullen mensen werken voor wie het wel handig is. Het is kortom maatwerk; onze klanten kunnen zelf kiezen aan wie ze dit binnen hun bedrijf aan willen bieden.” 

Indien gewenst komt een monteur namens WorkX snellere wifi aanleggen. Foto: Sodexo

Zijn dit soort services onmisbaar bij het moderne werken?

“Je ziet dat er steeds meer aandacht komt voor de kwaliteit van leven van medewerkers. Vooral bij jongere generaties zie je ook dat het werk dat ze doen, echt een onderdeel is van hun identiteit. Daar past onze werkwijze denk ik goed bij. Werkgevers kunnen hun personeel hiermee laten zien dat ze werknemers waarderen en dat ze beseffen dat kwalitatieve tijd kostbaar is.”  

“Daarin zit ook echt de meerwaarde van de Workx-assistent. Wij bieden een centraal punt van ontzorgen aan. Voor iedereen binnen het bedrijf, want niet alleen de CEO heeft het druk.” 

“Bij Sodexo hebben we het platform nu zelf ingevoerd voor 300 medewerkers en we zijn met meerdere klanten in gesprek. We merken dat veel bedrijven het een interessant concept vinden. Het is overigens een misvatting om te denken dat we met WorkX thuiswerken stimuleren. Dat is niet zo, wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk een kantoor kan zijn. Maar thuiswerken is wel een blijvende optie geworden en onze overtuiging is dat als het toch gebeurt, je het maar beter zo goed mogelijk kunt doen.” 

LEES OOK: Werkgevers en werknemers bereiken akkoord over thuiswerken: er moet een goede reden zijn om dat niet toe te staan