• Herbert Diess stapt met ingang van september op als de CEO van Volkswagen Groep.
  • Topman Oliver Blume van sportwagenmerk Porsche neemt de leiding over.
  • Een precieze reden voor de wisseling van de wacht is niet naar buiten gebracht. Wel is bekend dat Diess vaak botste met de machtige vakbonden.
  • Lees ook: Topman Volkswagen denkt ‘verzwakt’ Tesla in 2025 voorbij te scheuren

Topman Oliver Blume van sportwagenmerk Porsche neemt de leiding over bij moederconcern Volkswagen. Met ingang van september volgt hij Herbert Diess op, die sinds 2018 aan het hoofd staat van de Duitse autogroep.

Een precieze reden voor de wisseling van de wacht is niet naar buiten gebracht.

Het besluit over het vertrek van de 63-jarige Diess zou met “wederzijdse instemming” zijn genomen. Onder zijn leiding koos Volkswagen, dat in 2015 nog in opspraak raakte om het sjoemeldieselschandaal, ervoor om vol te gaan inzetten op elektrische auto’s. Maar de manier van leidinggeven van Diess liep ook weerstand op.

Hij botste veel met vakbonden, die erg machtig zijn bij de Duitse fabrikant en vonden dat Diess veel te hard van stapel liep als het om reorganiseren ging. Eerder gingen er al meerdere keren geruchten rond dat zijn positie wankel werd. Voor hij tot de toppositie opklom was Diess topman van het merk Volkswagen en daarvoor werkte hij bij rivaal BMW.

Zijn opvolger Blume is 54 jaar. Hij werkte in het verleden voor de merken Audi, SEAT en Volkswagen. Sinds 2015 is hij de baas bij Porsche. Het is de bedoeling dat hij die positie komende tijd zal blijven bekleden. Anders dan zijn voorganger Matthias Müller bij Porsche, die in 2015 nog zijn rol bij het sportwagenmerk opgaf om hoogste baas van Volkswagen te worden, krijgt Blume dus een dubbelrol.

Oliver Blume, de topman van Volkswagen en Porsche.
Oliver Blume, de topman van Volkswagen en Porsche.
EPA/Sascha Steinbach

Porsche, ook wel bekend als Porsche AG, werd opgezet in 1931 door Ferdinand Porsche. Hij heeft in de jaren dertig ook de eerste Volkswagen ontworpen in opdracht van het naziregime. In de loop van hun bestaan hebben de twee autofabrikanten altijd nauwe banden gehad. Maar het sportwagenmerk is pas zo'n tien jaar onderdeel van de Volkswagen Group, waartoe bijvoorbeeld ook Audi, Lamborghini en Bentley behoren.

Eerder dit jaar werd bekend dat Volkswagen ook overweegt Porsche zelfstandig naar de beurs brengen. Daarover was het concern in vergevorderde onderhandelingen met zijn grootaandeelhouder, die Porsche SE heet. Een losse gang naar de beurs van het zeer winstgevende sportwagenmerk zou een makkelijke manier zijn om extra geld op te halen voor investeringen. Het is onduidelijk of Blume deze stap wil doorzetten, nu hij zelf bij beide bedrijven de topman is. Een definitieve beslissing over het plan was sowieso nog niet genomen.

LEES OOK: Topman Volkswagen denkt ‘verzwakt’ Tesla in 2025 voorbij te scheuren