Vliegen kan om heel wat redenen behoorlijk stressvol zijn: van onverwachte vertragingen tot naast onhandelbare passagiers zitten. Stewards en stewardessen worden geacht de reis zo comfortabel mogelijk te maken voor alle passagiers. Daar hebben ze soms extreem veel geduld en een hele positieve houding voor nodig.

Denise Kulhman uit de Verenigde Staten is al 38 jaar lang stewardess. Momenteel werkt ze voor Delta Airlines en vliegt ze vanaf Los Angeles International Airport regelmatig naar bestemmingen als Hawaii, Miami, Seattle en Chicago. 

In de loop der jaren heeft Kuhlman op haar vele vluchten met vele duizenden passagiers te maken gehad. En er zijn 5 dingen die ze niet meer wil zien in het vliegtuig.

Dit zijn haar tips voor een betere vlieg-etiquette en de zaken waarvan ze hoopt dat vliegtuigpassagiers ze niet meer doen. 

1) Stewards en stewardessen negeren

Het grootste deel van de vlucht laten stewards, stewardessen en de bemanning in de cockpit de passagiers met rust, maar er zijn een paar momenten waarop ze belangrijke informatie delen over bijvoorbeeld turbulentie, veiligheidsgordels en het uitdelen van maaltijden.  

Volgens Kulhman houden passagiers vaak hun koptelefoon op terwijl stewards en stewardessen aan het praten zijn. "Iemand negeren die tegen je aan het praten is en je drankjes en eten serveert is heel onbeleefd", zegt Kulhman tegen Insider.

Het is beleefder om je koptelefoon even af te zetten of je oortjes even uit te doen als teken van respect. Als je geen eten of drinken wilt, is het een stuk netter om dat gewoon even te zeggen, stelt Kulhman.

2) Misbruik maken van de bagagevakken

Een van de grootste problemen waar stewards en stewardessen aan het begin van de vlucht mee te maken hebben zijn passagiers die hun bagage verkeerd opbergen. Volgens Kulhman is er niks onbeleefder dan je rugzak in de bagagevakken boven de stoelen proppen, terwijl net is omgeroepen dat rolkoffers en grotere handbagage voorrang hebben.

"Stewards en stewardessen moeten aan passagiers vragen hun rugzak onder hun stoel op te bergen, zodat andere passagiers hun rolkoffers kwijt kunnen in de bagagevakken", zegt Kulhman.

Om het boardingproces soepeler te laten verlopen adviseert Kulhman reizigers met klem hun rugzakken en handtassen onder de stoel voor hen op te bergen en de bagagevakken boven te stoelen vrij te houden voor grotere bagage. 

3) Een rotzooi maken van het toilet

De toiletten in vliegtuigen zijn erg klein en mede daarom vraagt Kulhman passagiers de ruimte zo schoon en netjes mogelijk te houden.

"Zou je thuis echt plas op de toiletbril achterlaten?", vraagt de stewardess zich af. "Laat je werkelijk overal water over de vloer spoelen als je thuis je handen wast?" 

Als je de wc gebruikt in een vliegtuig is het volgens Kulhman belangrijk rekening te houden met je medepassagiers. Het kost je niet meer dan een paar seconden om even met een papieren handdoekje de boel schoon te maken.

4) In je korte broek of topje het vliegtuig instappen

In vliegtuigen wordt vaak koude lucht rond geblazen. Daarom balen stewards en stewardessen vaak als ze mensen in een korte broek of met een topje in zien stappen en dan verwachten dat ze gratis dekens uitgedeeld krijgen.

"Sinds de uitbraak van de coronapandemie worden op binnenlandse vluchten in de VS geen dekens meer uitgedeeld", zegt Kulhman. "Op internationale vluchten meestal nog wel, maar zorg dat je op het vliegveld je korte broek inruilt voor een lange broek tijdens de vlucht."

Kulhman raadt aan ook een zelf een dekentje mee te nemen of een lekker zittende trui of jas. Als je een vlucht van drie uur of langer hebt, dan moet je zeker niet vergeten ook sokken aan te doen.

5) Aan een steward of stewardess vragen het toestel nog even aan de grond te houden

Als een passagier te laat is voor een vlucht dan zoeken ze soms een steward of stewardess om te vragen of het toestel nog even op hen kan wachten. Maar volgens Kulhman heeft cabinepersoneel niet de bevoegdheid om het vliegschema of de vertrektijd te veranderen. 

"Het is niet aan een stewardess om de vertrektijd met een paar minuten of zelfs een half uur uit te stellen, dat is een beslissing van de operator van de luchtvaartmaatschappij", zegt Kulhman. "Ze houden rekening met het aantal passagiers met een overstap, hoeveel tijd daar voor over is, hoeveel speelruimte er is aan de gates op het vliegveld, hoeveel vliegverkeer er is en nog meer factoren."

In plaats van een steward of stewardess te vragen een toestel nog even aan de grond te houden, kunnen passagiers beter aan het grondpersoneel vragen om een alternatieve vlucht. 

LEES OOK: Ex-stewardess deelt 10 manieren om geld te besparen tijdens je vliegreis