Het faillissement van sportwagenfabrikant Spyker is donderdag door het gerechtshof in Leeuwarden vernietigd. De onderneming verkeert hierdoor opnieuw in surseance van betaling.

Spyker werd in december door de rechter bankroet verklaard, maar topman Victor Muller tekende hiertegen vervolgens beroep aan.

Er is door toedoen van andere partijen geld beschikbaar gesteld, en het hof acht het aannemelijk dat dit zal leiden tot een passend akkoord met schuldeisers.

De automaker, die in september vorig jaar na een aaneenschakeling van financiële zeperds verdween van de beurs in Amsterdam, balanceerde het laatste jaar al vaker op de rand van de afgrond. Tot nu toe wist Muller echter steeds een bankroet op het nippertje af te wenden.

Spyker liet eerder weten verder te willen als fabrikant van elektrische auto’s. In december kondigde Muller in dat verband aan dat het bedrijf fuseert met een Amerikaanse producent van elektrische vliegtuigjes.

Beslag op inboedel

De problemen voor Spyker stapelen zich de laatste tijd op. In november van vorig jaar kreeg dochteronderneming Spyker Events & Branding, de vennootschap waar in het verleden onder meer het Formule 1-team van Spyker was ondergebracht, al uitstel van betaling.

Daarnaast oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dezelfde maand in een kort geding dat Spyker zijn fabriek in Zeewolde binnen zeven dagen leeg moest opleveren. Dat wist Muller op het laatste moment te voorkomen. Afgelopen zomer legde de Belastingdienst nog tijdelijk beslag op de inboedel van Spyker vanwege een openstaande schuld.

Spyker probeerde jarenlang voet aan de grond te krijgen als fabrikant van exclusieve sportwagens. Meer dan een handvol per jaar werden er echter nooit afgeleverd. Veel geld ging verloren aan een mislukt avontuur in de Formule 1 en de rampzalig verlopen overname van het roemruchte maar zieltogende Zweedse luxemerk Saab.

Overname Saab

Het bedrijf baarde begin 2010 wereldwijd opzien door het veel grotere Zweedse Saab over te nemen van GM. Die overname liep echter uit op een mislukking en in december 2011 moest Saab faillissement aanvragen.

Spyker probeerde vervolgens nog een schadevergoeding van 3 miljard dollar los te krijgen bij GM voor het tegenwerken van een overname van Saab door een Chinees consortium. Maar deze claim werd onlangs in hoger beroep afgewezen.

Spyker werd in 2000 opgericht door technicus Maarten de Bruijn en ondernemer Muller. Tientallen miljoenen werden in het bedrijf gepompt, maar winst zat er in de eerste tien jaar niet in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl