Levensmiddelenfabrikanten leven de afspraken over reclame gericht op kinderen goed na.

Dat blijkt uit de jaarlijkse peiling die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft uitgevoerd.

Fabrikanten houden zich aan de restrictie uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen om geen reclame te maken die is gericht op kinderen tot 7 jaar. Ook maken ze geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar, tenzij ze hun reclamebeleid toelichten op een speciale website.

Volgens de peiling is de naleving op tv en in bioscopen goed. De uitingen op bedrijfswebsites zijn ten opzichte van 2012 sterk verbeterd, zegt FNLI. Bedrijven die nog uitingen op hun website hadden staan die niet in lijn zijn met de afspraken, zijn hier door de FNLI op gewezen. Alle betreffende bedrijven hebben het op kinderen gerichte deel toen direct van hun site verwijderd.

Uit cijfers van Spot en Nielsen blijkt dat in Nederland het totaal aan tv-reclames voor voedingsmiddelen rond kinderprogrammering van april 2012 tot en met maart 2013 is afgenomen in vergelijking met de daaraan voorafgaande periode. Het totaal aan bruto mediabestedingen daalde met circa 40 procent en het aantal reclameseconden met ruim 30 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl