Canoo laat in een persbericht weten dat het haar auto’s definitief niet bij het Limburgse VDL Nedcar laat bouwen. Het wijkt uit naar productie in thuisland Amerika. Dat past volgens Tony Aquila, CEO van Canoo, beter bij de missie van het bedrijf.

De keuze voor productie in Amerika komt vooral door subsidies die de staten Oklahoma en Arkansas bieden voor het creëren van banen. Ook stelt Aquila dat risico’s bij productie beter te managen zijn als de fabrieken in de buurt staan.

Door het intrekken van het contract moet VDL Nedcar ook het voorschot van 25 miljoen euro terugbetalen.

Tegelijkertijd zoeken beide partijen naar een andere manier om samen te werken en koopt de VDL Groep voor 7,5 miljoen euro aan Canoo-aandelen.

BMW vertrekt, Rivian komt?

VDL Nedcar komt met het vertrek van Canoo opnieuw in een lastig parket. De enige opdrachtgever van dit moment is BMW en daarmee loopt het contract tot 2023. Daarbij is geen kans op verlengingen, wat de Duitsers al hebben laten weten. BMW gaat de productie weer in eigen fabrieken onderbrengen.

De Limburgers zijn dan ook naarstig op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Ze hebben al aangegeven dat er interesse wordt getoond vanuit een andere Amerikaanse elektrische autobouwer, Rivian. Er zou zelfs een afvaardiging vanuit Nederland naar de Rivian-fabriek in het stadje Normal in Illinois vliegen.

R.J. Scaringe, CEO van Rivian, zou zelfs geïnteresseerd zijn in een complete overname van VDL Nedcar, maar niemand wil dit tot op heden bevestigen. Een woordvoerder van de Limburgse autofabrikant laat alleen weten dat het alle opties open houdt.

Ondanks dat Rivian nog maar een paar honderd auto's heeft geproduceerd is het al serieus aan het kijken naar uitbreiding naar Europa. Onderdeel van deze plannen is het openen van een fabriek ergens volgens jaar. Maar daarvoor gaan de gesprekken niet alleen met VDL Nedcar, maar ook met spelers in onder andere het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, Frankrijk.

Vooral het Verenigd Koninkrijk lijkt kans te maken op de Rivian-fabriek, want daar wordt zelfs door premier Boris Jonson aan alle mogelijke lijntjes getrokken om Scaringe en de zijnen over de streep te trekken om zich in Bristol te vestigen.

Ondertussen wil VDL Nedcar flink uitbreiden met meer productiecapaciteit. Het staat op het punt om een deal te ondertekenen voor het bouwklaar maken van de in 2019 aangekochte 38 hectare grond.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Hoe de familie Van der Leegte VDL uitbouwde tot Brabantse maakreus