Particuliere beleggers in de Verenigde Staten richten zich op nieuwe startups voor elektrische auto’s, naast Tesla. Uit data van Vanda Reseach blijkt dat particuliere beleggers afgelopen week voor 378 miljoen dollar aandelen kochten van startups Rivian en Lucid Motors, alsook aandelen Ford, meldt persbureau Bloomberg.

Gevolg is dat er opnieuw sprake is van ongekend hoge waarderingen op de beurs voor bedrijven die letterlijk in de kinderschoenen staan. De Amerikaanse startup Rivian heeft nog geen omzet geboekt en verkocht zijn eerste paar elektrische trucks twee maanden geleden. Daarbij namen vooral werknemers van het bedrijf de wagens af.

Rivian ging afgelopen week naar de beurs. Het bedrijf heeft daarbij inmiddels een waarde van 150 miljard dollar opgebouwd. Terwijl het letterlijk nog niet mogelijk is om bijvoorbeeld de koers af te zetten tegen de omzet, omdat er geen gerapporteerde omzet is.

Lucid Motors is een andere startup die elektrische auto’s bouwt. Het is opgezet door een ex-manager van Tesla. Met de Lucid Air wil dit bedrijf in eerste instantie vooral concurreren met de Tesla Model S.

Lucid Motors rapporteerde deze week kwartaalcijfers met een omzet van 232 duizend dollar voor het derde kwartaal en een verlies van 0,43 dollar per aandeel. Toch krijgt ook dit bedrijf een waardering van liefst 89 miljard dollar op de beurs.

De discrepantie tussen de omzet en winst/verlies bij Rivian en Lucid Motors is nog extremer dan bij Tesla. Het bedrijf van Elon Musk heeft een marktwaarde van meer dan 1.000 miljard dollar en beleggers betalen liefst 344 keer de winst over de afgelopen twaalf maanden.

Afgelopen week merkte topbelegger Jeremy Grantham op dat Tesla in zijn ogen een 'zeepbel' is, omdat de huidige waardering veronderstelt dat Tesla nog vele malen succesvoller wordt dan extreem succesvolle techreuzen als Apple, Alphabet/Google, Microsoft en Meta/Facebook.

Grantham ziet Tesla als exponent van een enorme zeepbel op de beurs, maar Tesla is inmiddels wel zo ver dat het bedrijf op jaarbasis enkele tientallen miljarden omzet draait en ook een beetje winst maakt.

Voor Rivian en Lucid is dat geenszins het geval. Toch is bijvoorbeeld de waardering van Rivian hoger dan die van Volkswagen Groep (119 miljard euro), terwijl de Duitse autobouwer jaarlijks ruim 9 miljoen voertuigen aflevert, meer dan 220 miljard euro omzet draait en een operationele winst van zo'n 10 miljard euro haalt.

LEES OOK: Elon Musk noemt Tesla-criticus Michael Burry een ‘broken clock’ in Twitter-fittie